Flygets in- och utflygningsrutter i Gällivare passerar ofta ovanför Aitikgruvan där kraftiga vindar av och till får dammet som genereras från gruvverksamheten att spridas till höga höjder.
Det handlar om damm med hög halt mineraler som skulle kunna skada flygmotorerna.
Islandsproblematik
Att det kan handla om ett allvarligt problem belyses av förra vårens vulkanutbrott i Eyjafjallajökull på Island som lamslog all flygtrafik i norra Europa.
Flyghaveriundersökningar visade att flygplan som passerar moln av vulkanaska löper extrem haveririsk i och med att motorerna förstörs av det finkorniga askdammet.
I Gällivare har förhållandet med dammet som med vindar sprids från det stora sandmagasinet och dagbrottet rått sedan åren efter gruvbrytningens start 1968.
Tillbud ovanför Aitik
I veckan passerade ett av flygbolaget Next jets flygplan på väg till Gällivare genom dammolnen över gruvan och flygbolaget har nu begärt information från gruvföretaget om dammets sammansättning för vidarebefordran till flygbolagets motorleverantörer för bedömning av dammets påverkan på flygmotorerna.
I och med den planerade utökade produktionen vid Aitikgruvan, från 18 till 36 miljoner ton årligen, kommer troligen ytterligare damm att belasta luftrummet trots intensiva dammbekämpningsåtgärder.
Den vanligast vindriktning, väst- nord- väst, kombinerad med landningsbanans väst-öst-sträckning, underlättar inte om dammets skadeeffekter för flyget påvisas.
Kuriren har sökt representanter för flygbolaget Next jet, Transportstyrelsen och Gällivare kommun.