Gällivareborna får Stockholmsflyg

En kommersiellt baserad flyglinje Gällivare?Arlanda kan vara verklighet till hösten.
? Vi ska titta på det, säger Sivert Andersson, flygbolaget Swedlines VD, som trafikerar linjen i dag.

GÄLLIVARE2005-06-09 06:30
Rikstrafikens upphandling av inrikesflyget i Norrlands inland i tisdags innebar förutom en ny flygoperatör i Gällivare till hösten, Skyways, att Rikstrafiken gjorde en rejäl besparing , cirka 70 miljoner per år, i jämförelse med tidigare då notan slutade på cirka 135 miljoner.<br>En av orsakerna är Skyways anbud på linjerna Gällivare?Arlanda, Arvidsjaur?Lycksele?Arlanda och Hemavan?Storuman? Vilhelmina?Arlanda.<br>Skiljer 30 miljoner<br>Enbart på linjen Gällivare?Arlanda, där fyra bolag konkurrerade, Skyways, 9,4 miljoner, Nordic regional, 20,9 miljoner, DAT 26,3 miljoner och Swedline, 39, 1 miljoner, skilde det alltså hela 30 miljoner mellan lägsta och högsta anbud.<br>Ett annat sätt att räkna på är att försöka översätta anbudsskillnaderna i biljettpriskostnader på linjen som med dagens kabinfaktor på 70?75 procent, och grovt tillyxat, kan sägas motsvara en biljettprishöjning Gällivare?Arlanda med några 100-lappar.<br>Detta förhållande får den nuvarande flygoperatören Swedline, att överväga start av en eventuell kommersiell linje på sträckan från och med oktober.<br>Linjen fungerar bra<br>&nbsp;? Linjen fungerar bra, vi har en bra produkt, vi har investerat i en hangar och har sex till sju anställda som bor i Gällivare och vi kommer att seriöst titta på om det går att flyga utan bidrag och spekulera i en mindre prishöjning och se var det hamnar, säger Swedlines VD Sivert Andersson.<br>Det blir i så fall den statliga trafikplikten, som bland annat stipulerar ett högsta biljettpris på 2.550 per enkeltur, en grundturtäthet och i praktiken att linjen upprätthålls under minst sex månader, detta i och med en uppsägningstid på sex månader ? som teoretiskt skulle kunna inlämnas till Luftfartsstyrelsen samma dag som linjetrafiken inleds ? som reglerar verksamheten.<br>Men det betyder inte ensamrätt på linjen utan öppnar istället upp för fri konkurrens.<br>En sådan utveckling påverkar även Gällivare kommun.<br>Kan inte påverka<br>&nbsp;? Kommunens uppfattning om flygtrafiken är att samarbetet med Swedline fungerat bra med en snabb trafik till Stockholm och vi har även konstaterat en ökning av antalet antal passagerare, säger Lars Alriksson (m), kommunstyrelsens vice ordförande.<br>&nbsp;? När det gäller upphandlingsfrågor kan kommunen inte påverka det hela. Det är andra som svarar för vilken operatör vi har. Vi kan bara konstatera att Skyways vunnit upphandling. Det är ett stort flygbolag med regional inriktning och med Rikstrafiken finns som en garant i bakgrunden och vi emotser ett gott samarbete med Skyways i framtiden.<br>50 platser<br>&nbsp;? Visst kan man väl säga att en Fokker 50 går långsammare till Stockholm, men vi kan bara konstatera att det uppfyller Rikstrafikens krav och det är 50 platser. Sedan finns ett regelverk runt det här där kommunen bara kan notera att olika operatörer kan gå in och påverka framtiden.<br>Av de sammanlagt 250 flyglinjer som upphandlas i ett europeiskt sammanhang, varav elva linjer i Sverige, har en liknade situation ? en upphandling som istället resulterat i en kommersiell linje ? bara uppstått vid ett enda tillfälle.<br>Det gäller en flyglinje med utgångspunkt från Mariehamn, Åland, där en upphandling avbröts när en av anbudsgivarna bestämde sig för att driva verksamheten utan statliga subventioner.<br>kenth.bergmark@kuriren.com<br>0970/101 80
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om