Vintermarknaden i Gällivare skuggas sedan länge av sin motsvarighet i Jokkmokk.
Ambitionsnivå i det numera hembygdsföreningsdrivna arrangemanget är hög men resurserna för kringarrangemang begränsade.
Därför innebär initiativet om ett aktivt marknadsdeltagande förra året, utvecklat ytterligare i år, från det samiska utvecklingsprojektet/utvecklingsbolaget Àvki - ett större marknadsutbud än tidigare av samiska utställare, hantverksprodukter och föreläsningar - ett lyft för Gällivare vintermarknad.
Fortsättning följer
Enligt Mattias Berglund, projektledare för Ávki:s vintermarknadssatsning, handlar det inte heller om någon engångsföreteelse, vilket bådar gott.
Lars J:son Nutti, aktuell för sin medverkan vid en av världens största utställningsmässor, Artexpo i New York 25-27 mars, var kanske därför en av de mest intressanta samiska utställarna under fredagen.
Också som vanligt
Traditionalisterna känner dock igen sig.
Ett myller av människor, kö till bankomaterna och ett stort utbud av både det nödvändiga, det udda, det nyttiga och onyttiga.
Hur länge?
Marknadsgeneralen Mikael Fabricius är positiv men dystrare avseende marknadernas framtid.
- Det går åt rätt håll i år. Det samiska utbudet och exponering av ortens och regionens matutbud, vilket inte funnits i den här utsträckningen tidigare, gör helt klart marknaden intressantare för besökare utifrån. Framtiden för marknaden som fenomen är ändå oviss genom att kostnaderna för försäljarnas resor hit upp ökar och nyrekryteringen av försäljare minskar. Det är ett för hårt liv för yngre helt enkelt. Som försäljare måste man ha väldigt attraktiva produkter för att göra sig gällande och det här utgör framöver ett hot mot våra marknader i norr, säger han.