Samverkan har delvis initierats av ENA-projektet, som drivs av Teknikens hus i Luleå, och som utgör en del av landstingets strategi för tillväxt i Norrbotten genom samverkan mellan skolor, samhälle och näringsliv.
ENA vill få skolorna att uppmuntra elevernas kreativa tänkande, fantasi, samarbetsförmåga och ökad självtillit men också till reell samverkan med företag och andra externa aktörer sammanfattat i rubriken entreprenöriellt lärande.
Ett begrepp som numera också ingår i Gällivares kommunala skolhandlingsplan.
Malmen pionjär
Entreprenöriellt lärande implementerades i Malmens friskolas undervisning redan för tio år sedan, tillsammans med utvecklingsbolaget Expandum.
Friskolans och Expandums erfarenheter kommer nu den kommunala skolan till del. I samverkan ingår kommunala Tallbackaskolan och Sjöparksskolan.
- Expandum och vi har under några år pratat om hur bra det vore om alla skolorna i Gällivare skulle ha entreprenörsveckor eftersom erfarenheterna varit så goda och nu är vi där, säger Jonas Gustavsson, Malmens friskola rektor.
Under entreprenörsveckorna ges eleverna i åttondeklass tillfälle att själva ta ställning och inhämta kunskap för att på kreativa sätt lösa problem.
Jonas Gustavsson betonar att målsättningen inte är att få eleverna att starta företag i framtiden.
- Det som är bra är att vi också har gemensamma betygskriterier så att alla elever bedöms med samma måttstock oavsett skola, säger han.
Utställning
I början av februari genomförs entreprenörsveckor samtidigt, vecka 6, vid alla tre skolor.
Resultat av elevernas kreativitet och fantasi presenteras samma vecka i Malmbergets sporthall för föräldrar och berörda skolors sjundeklasselever.