Fotograf kräver ersättning
Kampanjen Gällivare på G och frågan om en fotografs rätt att ställa krav på ersättning för sina bilder som publicerats i kampanjen avhandlades inför Gällivare tingsrätt i måndags. Fotografens krav, framfört av SJF-juristen Olle Wilöf till ett lokalt reklambyråföretag, bestreds av företagets ägare som ansåg att ersättningsanspråken skulle riktas till Gällivare kommun.
Reklambyråns ägare motsatte sig kravet och hävdade att en muntlig överenskommelse träffats mellan fotografen och en reklambyråanställd om att ersättning inte "den här gången" skulle avkrävas Gällivare kommun, som reklamföretagets ägare ansåg var den part fotografen skulle ha riktat sitt ersättningskrav till vid tiden för kampanjen. Vilket han fortfarande vidhöll. Reklambyråns ägare ansåg också att Gällivare på G-kampanjen var att likställa med kommunal information och därmed skulle prissättas därefter, en lägre bildersättning, han hävdade också att dåvarande kommunala näringslivsbolaget Expandum försökt nå en uppgörelse med fotografen utan att lyckas och anmärkte på att ersättningskravet dröjt ett och ett halvt år.Ingen överenskommelse
Fotografen hade dock inget minne av någon överenskommelse. Det långa dröjsmålet mellan publicering och ersättningskravet förklarades med att han hänvisats hit och dit mellan Gällivare kommun, Expandum och reklamföretaget samt att han vid samma tid också försvarade sin rätt till ersättning för publicering av bilder på ett lokalt hotellföretags hemsida, även den med koppling till reklamföretaget.SJF-juristen Olle Winlöf fyllde i med att han i sina kontakter med Expandum erfarit att Expandums eventuell utbetalning av ersättning skulle följas av motsvarande ersättningskrav från Expandum på den lokala reklambyrån.Flera parter
SJF-juristen Olle Winlöf, konstaterade att det fanns flera olika parter som på något sätt haft beröring med fotografens bilder, NSD, Norrbottens-Kuriren samt Piteåtidningen, som publicerat Gällivare på G-kampanjen, näringslivsbolaget Expandum som vid den aktuella tiden ansvarade för den kommunala marknadsföringen, Gällivare kommun som ansvarat för textmaterialt i kampanjen, Gällivare kommuns näringslivsstiftelse som var det organ som betalade reklambyråns fakturor, det lokala aktivitetsföretaget som fått den ursprungliga bild-cd:n, hotellföretaget som använt sig av bilder från cd:n till sin hemsida samt reklambyråföretaget som producerat aktivitetsföretagets broschyr, hotellföretagets hemsida samt ansvarat för Gällivare på G-kampanjens utformning.Tingsrättens bedömning kommer den 13 maj.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!