Fortsatt besöksplus i Gällivare
Det fortsätter går bra för besöksnäringsföretagen i Gällivare. Halvårsökningen håller i sig även under det tredje kvartalet. - Lika glädjande är omsättningssökningen hos många av våra turistföretag, säger Johanna Matsson, affärsutvecklare vid den kommunal utvecklingsavdelningen.
Besökarna gör också av med mer pengar än tidigare vilket spätt på omsättningssiffrorna. - Nu ser vi också att de som kommer spenderar mer pengar. Omsättningsökningen från fjällvandrar- och bilturismen, vilka är de som ofta kommer hit upp, är dubbelt så stor som omsättningsökningen. För varje tio procents ökning av gästnätter har omsättningen ökat med 20 procent. Det är en jätteintressant utveckling. Det här gäller anläggningar som ligger avskilt, i Sjöfallet, Saltoluokta och Nikkaluokta, och som kan erbjuda god mat och service.50-talister ny grupp
En analys av omsättningsökningen speglar enligt Johanna Matsson en ökande ström 40- och 50-talister som gärna betalar en slant för bra service.- Man flyger eller åker tåg upp, sätter sig på bussen upp till en anläggning där man stannar, äter och dricker gott och göra kortare vandringar. Ska man följa upp den här trenden måste servicenivån höjas på samtliga anläggningar. Man vill inte käka pannbiff i fjällvärlden. Det gäller att servera röding, ren, älg, fjällsik, löjrom och sådana saker. det här kräver hög kunskapnivå om mat, men också vin, hos personalen, säger Johanna Matsson.Utbildningskrav
- Kraven kommer på att kunna mer, om vilket vin som passar till ren och vilka lokala råvaror som användsDärför aktualiseras nu ett ökat utbildningsbehov av turistföretagspersonal inom bland annat Lapplands kommunalförbundssfären.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!