Den kommunala sponsorsumman på 300.000 har bland annat bekostat överliggningar, resor och och annat som haft med de lokala inspelningarna att göra och har till stor del kunnat räknas in i lokala företags intäkter. Men kritiken har inte uteblivit.
Lycksökare
- Det här är allmänna medel som kunde ha använts mycket bättre med den rådanade situationen inom både skolan och bostadsmarknaden. Har det här att göra med att Gällivare är på G, kan man fråga. Det här visar att de är näringslivsutskottet som styr den här kommunen i dag. Vi ska värna kommunmedborgarna i första hand och inte lycksökare av allehanda slag, säger Bror Wennström, skp.
Men även inom näringslivet finns kritiker erfar Kuriren.
Personer som väljer att ligga lågt med sin uppfattning.
Kommunalrådet Tommy Nyström, ordförande i det kommunala näringsutskottet försvarar satsningen.
Värt pengarna
- Marknadsföringsmässigt så ses sådana här program av miljontals människor. Det är grunden i vårt engagemang och vi tycker också att Jonas Tuoremaa är ett bra exempel på hur vi resonerar och är häruppe. Vi ser ett marknadsvärde i den här i speglingen av Gällivare.
- Det handlar om tio avsnitt där Gällivare och ortens miljö speglas och vi ser det som en näringslivsfråga av stora mått precis som tv-filminspelningen i Ullatti där vi också gick in med en satsning. Marknadsföringsmässigt är det värt pengarna. Och eftersom det gäller bygdemedel är det inte skattepengar som skulle gått till annat som används.