Ombyggnaden av Gällivare flygplats i två etapper ska ge kommunen möjlighet att utveckla intensivare, tätare och mer omfattande kontakter med omvärlden till gagn även för omgivande kommuner.
Kommunen finansierar huvuddelen av totalkostnaden på cirka 100 miljoner, och 2010 beviljades kommunen 15,6 miljoner i strukturfondstöd av Tillväxtverket.
Försenat
Den första etappen, hangar, vägombyggnad och större flygplatta, är genomförd. Den andra, bland annat förlängning av landningsbanan från 1.710 till 2.400 meter, har återstått och skulle bli klart i år.
Men nu står det klart att ombyggnaden blivit rejält försenad och att risk för uteblivet strukturfondsstöd också föreligger.
Ett år senare
Redan i april inlämnade Gällivare kommun in en ansökan om förlängning av genomförandetiden. Tillväxtverket medgav förlängning till den 30 november 2012.
Det innebär att flygplatsombyggnaden försenas med minst ett år.
Utan Tillväxtverkets medgivande till ytterligare förlängd genomförandetid, något som sällan medges, riskerar Gällivare kommun att inte erhålla beviljade strukturfondsmedel som i huvudsak är knutna till kostnader för rullbanans förlängning.
Och det är just det som hotar.
Miljödomstolstillstånd
För att förhindra detta krävs i första hand ett snabbt godkännande från Miljödomstolen av planerna för rullbanans förlängning. Ett godkännande man ännu inte fått men måste få innan arbetet med rullbanans förlängning kan påbörjas.
Och det kan dröja till nästa höst.
Det finns också andra komplikationer.
Enligt Joakim Svensson, teknisk chef i Gällivare, gör man nu vad man kan från kommunens sida för att erhålla nödvändigt tillstånd.