Företag i Gällivare ska bli kulturella

Gällivare kommun vilar inte på lagrarna.
Det kulturpolitiska programarbetet fortsätter nu med siktet inställt på nästa kulturpolitiska programperiod med början 2007.

GÄLLIVARE2005-12-24 06:30
? Då hoppas vi att vi har byggt upp en kultursamverkan med ortens alla företag, säger Lars Israelsson, kultursekreterare.<br>En av de stora målsättningarna inför framtiden är alltså att koppla ortens företag närmare det kulturella utbudet.<br>Och den relationen ska börja odlas redan nästa år.<br>Redan i början av 2006, om någon vecka, kommer samtliga cirka 1.400 företag i Gällivare att kontaktas brevledes.<br>&nbsp;? De resonemang vi hittills haft med företagens företrädare har varit mycket givande och vi känner att vi mötts med stor respons och förståelse för vad ett rikt kulturutbud betyder för hela samhället. Nu ska samtliga företagare informeras om vad vi ser som möjliga samverkansformer, säger Lars Israelsson.<br>Lyfter fram profiler<br>Enskilda företag kan till exempel i framtiden komma att stå som ?fadder? eller delfinansiärer, tillsammans med kommunen, för enskilda kulturevenemang.<br>&nbsp;? Det är bara en av möjligheterna som finns och som vi hoppas kunna implementera i nästa kulturpolitiska programperiod. Ett arbete som alltså redan startat, säger Lars Israelsson.<br>Men fortfarande återstår att ?pricka av? återstående punkter på innevarande kulturpolitiska programperiod.<br>&nbsp;? En av de saker vi nu tar tag i är att lyfta fram ?profiler?. Människor som kan ses som förebilder på olika sätt sett ur ett lokalt, regionalt eller nationellt perspektiv. Det kan handla om både nu och tidigare verksamma personer inom alla samhällsområden. Tanken är att utse en ?profil? varje månad och i samband med utnämningen görs också en belysande och beskrivande utställning.<br>Seminarium<br>?Profiler? blir också temat för 2006 års vintermarknad i Gällivare.<br>Under hela 2006 kan Gällivare också stoltsera med den hedersamma benämningen ?Årets kulturkommun?.<br>Även det kommer att avspeglas på Gällivare vintermarknad i februari.<br>&nbsp;? Vi ha inbjudit landets samtliga kommuner till ett seminarium, ?Hur har Gällivare arbetat fram sitt kulturprogram?, eftersom det finns ett stort intresse att ta del av hur vi genomförde utformningen och genomförandet, säger Lars Israelsson.<br>&nbsp;? Och där tror jag att den konkreta målsättningen med avstämmningen av de 99 konkreta punkterna ses som det mest innovativa. Det handlar inte om tomma fraser utan om konkreta mål som bockas av allt eftersom de genomförs och där har vi en hel del att lära ut.<br><br>kenth.bergmark@kuriren.com<br>0970/101 80
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om