Åkerinäringen försöker nu informera anställda om situationen och utmanar också lastbilstillverkarna att ta fram nya lastbilar som ökar säkerheten.
- Vi köper dem direkt, säger Karl Åke Åneskog, VD för ett av länets största åkeriföretag och branchtalesman.
En mängd åkeriföretag, stora och små, utför uppdrag som innefattar både lastning och transport av bergmassor under jord.
Lördagens ras i Kirunagruvan har fått många åkerianställda landet över att överväga att säga upp sig. - Folk har ringt från övriga arbetsplatser och funderat "Vågar vi komma tillbaka till våra jobb? Har vi samma säkerhet på fordonen?" Så det ifrågasätts bland de anställda. Jag har själv en 20-åring som som jobbar ibranschen, säger Karl Åke Åneskog, VD för ett av länets största åkeriföretag, Transportbolaget, och branschtalesman. Flera avtal
Företaget har entreprenadavtal vid ett flertal av landets gruvor. - De som ringer går efter information de fått från vissa kvällstidningar som har satt igång lite onödiga grejer. Då är det viktigt att hela branchen ger en bra, saklig och rättvis information. Vi följer lagen plus lite till. Skyddsplåten på lastbilstaken föreskrivs varken av lagstiftningen eller Gramko. Men det är ändå en praxis för vår del. Vi får heller inte göra någon annan form av förstärkning. Vi är hänvisade till vad marknaden erbjuder, säger han. Tillverkarnas uppgift
Enligt Åneskog krävs en samordnad insats, från certifieringsinstanser, fordonstillverkare, branschorganisationer fram till användaren, för att förändra rådande situation. - Från branschens sida vill vi utmana lastbilstillverkarna, Volvo och Mercedes, att ta fram en ny typ av lastbil som förbättrar säkerheten. Ta fram den och vi ska köpa allihop. Vi sätter alltid säkerheten främst och allt som kan förbättra den har vårt fullständiga stöd. Ska vi möta nya krav är det den vägen vi måste gå, säger han. Förstår förareaktionen.
- Mycket i vårt jobb kan vi själva påverka genom till exempel undanmanövrar eller inbromsningar. Men sitter man i en lastbil och kör i gruvan och taket rasar in har man ingen möjlighet att göra något. Det smäller bara till. Olyckan i Kiruna hade inte hejdats av någon speciell säkerhetshytt heller med den mängd berg som tryckte på. Även åkeriföretagens anställda arbetar i skift. Än vet man inte följderna av föraroron. - Vi har redan idag en väldig brist på förare. När de nya skiftlagen börjar får vi se om vi får tillbaka allihop till våra fordon. Det här är också olyckligt ur enskild synpunkt. Man kanske har utbildat sig och vill satsa på vår bransch och sedan visar det sig att man blir rädd och det är aldrig bra. Man kanske har investerat i eget hem, skotrar och annat och sedan kan man inte jobba kvar. Men det är också viktigt att säga att är man rädd och känner osäkerhet ska man inte jobba i gruvan.