För dyrt med ny Norgeväg

-  Nu lägger jag Norgevägen åt sidan, säger kommunalrådet Tommy Nyström efter presentationen av Norgevägsutredningen i Gällivare i tisdags. Och politiker på både norsk och svensk sida om gränsen är tämligen överens om den slutsatsen. Men samarbetet mellan Tysfjord och Gällivare fortsätter.

I HUVUDSAK NEGATIVA. Ola Pittsa, Sörkaitums sameby, har utrett effekterna av en Norgeväg för samebyarna Sirkas och Sörkaitum. "Det skulle leda till merarbete inom rennäringen på flera sätt.  Men det finns även positiva effekter för renskötseln, området görs bland annat lättillgängligare", säger han.

I HUVUDSAK NEGATIVA. Ola Pittsa, Sörkaitums sameby, har utrett effekterna av en Norgeväg för samebyarna Sirkas och Sörkaitum. "Det skulle leda till merarbete inom rennäringen på flera sätt. Men det finns även positiva effekter för renskötseln, området görs bland annat lättillgängligare", säger han.

Foto: kenth bergmark

GÄLLIVARE2008-04-23 06:00
I tisdags presenterades den Norgevägsutredning som Gällivare och nordnorska Tysfjords kommuner är initiativtagare till.Den har pågått i ett år i samarbete med samebyar på svensk sida och bland andra Vägverket och Vattenfall och har kostat närmare tre miljoner att genomföra, varav hälften utgjorts av interregmedel.Och slutsatsen är att de 2,2 - 3,3 miljarder en ny Norgevägsanslutning från Gällivare skulle kosta inte är välinvesterade pengar i dag.Blir ett minus
Det samhällsekonomiska utbytet skulle bli ett minus på på 1,6 miljarder, eller 1,2 miljarder, även med en vattenkraftsexploatering på svensk sida. Kommunalrådet Tommy Nyström som själv inte kunde delta vid presentationen av Norgevägsutredningen i tisdags har läst igenom utredningen och är klar med sin inställning. -  För mig personligen, och troligen också för kommunen, så får vi acceptera att kostnaderna och effekterna nu är utredda om än med ett styng av besvikelse. För kommunen har vägen utgjort en viktig utvecklingsmöjlighet vi var tvungna att pröva. Nu har vi svaret. Det blir för dyrt och effekterna är inte de förväntade, inte ännu i alla fall. Men det var viktigt att göra den och inte lämna en möjlighet oprövad. Nu lägger jag det här åt sidan. Nu får vi ta oss an nya möjligheter och utmaningar som väntar. Nu ligger det här på statsmaktens bord att ta ställning till, säger han.Politiker eniga
Och Gällivares politiker är tämligen eniga i sina kommentarer.- Utredningen pekar på vad många hela tiden egentligen trott, men nu påvisas det. Det finns en samhällsekonomiska nytta men den överstiger inte de kostnader som finns. Jag tycker i princip att den här vägfrågan är för dagen avförd från dagordningen. Vad den ändå visade var att det finns en potential i området. Det är bra att vi gjort den och det är bra för kontakterna över gränsen och jag tycker det är bra att samerna deltagit. - Jag tycker om det sätt arbetet bedrivits på. Även om inte alla infrastrukturprojekt är samhällsekonomiska så måste det till en klar nationell vilja för att genomföra det här i dag, säger Lars Alriksson (m), som ser kombination av norska Tysfjord och skogslandet i Gällivare som intressanta utgångspunkter för fortsatt samverkan kring turism mellan Tysfjord/Gällivare.Samverkan
Stig Eriksson (v) lägger också vikten vid den samverkan över gränsen som vägutredningen bland annat öppnat upp.-  Förutom vägen har man visat på en del områden att det går att samverka både från den samiska näringen och från turistnäringen inom främst den naturbaserade turismen och så långt är det okey. Nu kan man alltid diskutera samhällsekonomi i sådana här sammanhang. En gång i tiden när vi byggde ut järnvägsnätet i Sverige var det kanske inte samhällsekonomiskt men vi behövde den. Det som är viktigt nu är att vi har ett hav bara en bit ifrån oss och där ska vi utnyttja de samverkansmöjligheter som finns och som man pekat på oavsett vi får en väg eller inte, säger han.Norsk pragmatism
Anders Säter, centerpartist, är högst politiskt ansvarig i Tysfjors kommun -  Oavsett det blir väg heller inte ska vi fortsätta utveckla samarbetet mellan våra kommuner. Samhällsekonomiskt går inte vägbygget ihop och då blir det en rikspolitiskt fråga om vi ska ha en mellanriksförbindelse i Norge. Det interregprojektet visat på är framtida samarbetsmöjligheter inom energiområdet och de samiska näringarna och turismen som vi ska ta tillvara på, säger han.Fortsätter tillsammans
Och Gällivares och Tysfjords högsta politiska företrädare Margareta Pohjanen och Säter är överens om att det faktiskt redan finns en väg mellan orterna, en som man vandrar.-  Det ledprojekt vi nu jobbar tillsammans på i Porjus bygger på den led vi redan har mellan kommunerna som nu kan bli möjlig att vandra redan från Ritsem och den är, oavsett längden, både lätt och går fort att gå så vi håller kontakten och fortsätter samarbetet på olika andra områden, menar bägge och understryker med att det råder det också politisk enigeht om på vardera sidaan gränsen
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om