Fokus på Gällivare i italiensk tidskrift

Den italienska tidskriften METE:s senaste nummer ägnar hela 29 sidor åt reportage om turist-Gällivare. -Det här är guld värt, säger Ulf Hansson, utvecklingschef i Gällivare.

GÄLLIVARE I FOKUS. Den italienska kultur- och turisttidskriften Mete ägnar hela 29 sidor åt Gällivare i sitt senaste nummer.

GÄLLIVARE I FOKUS. Den italienska kultur- och turisttidskriften Mete ägnar hela 29 sidor åt Gällivare i sitt senaste nummer.

Foto: kenth bergmark

GÄLLIVARE2007-12-14 01:45
Kultur- och turisttidskriften METE distribueras i 30.000 exemplar i företrädesvis de norra delarna av Italien och i Sydfrankrike.Läsarna utgörs bland annat av reseoperatörer.De 29 sidorna beskriver orten i artiklar om naturförhållanden, några turistföretagares verksamhet, vänortssamarbetet Barga-Gällivare, träslottet Fjällnäs, aktivitetsmöjligheter och de återkommande Tomtespelen.- Det är en enormt bra grej att man skriver om Gällivare. Italien i första hand, men hela det latinska språkområdet så småningom, kommer att bli en av våra största marknader och med Fjällnäs ägare har vi öppnat en viktig säljfunktion. Kopplingen mellan Gällivare och Barga underlättar. Det handlar om en slags relationsmarknadsföring. Gällivare och Barga är numer "Vi", säger Ulf Hansson, utvecklingschef i Gällivare.- Därför har vi valt att bearbeta tidningen och utdelningen är inte fy skam, säger Hansson.Nytändning
Inger Junkka, hotelldirektör med hotell i både Porjus och Stora Sjöfallet, exponeras på flera sidor med sin verksamhet.- Det finns två viktiga länder i den turistsamverkan vi nu etablerat i Gällivare, Japan och Italien. Men det här är ett långsiktigt jobb och vi kanske inte ser effekterna förrän om två-tre år. Men det är indspirerande och skitkul och lite av en nytänding för hela branchen i Gällivare. Jag har redan fått förfrågningar om vistelse här under jul och nyår och vi ska försöka ha öppet här under den tiden nästa år. Vi kanske inte förstått hur stor vintern är och inte marknadsfört oss på rätt sätt. Det här kan leda till en helt ny marknad för oss, säger hon.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om