Allt är inte frid och fröjd kring Gällivare kommuns 100-miljonersutbyggnad av flygplatsen Lapland Airport.
Starten av Etapp 2 av utbyggnadsprojektet som bland annat innefattar förlängning av landningsbanan har försenats på grund
av markinlösen inte kunnat ske.
EU-finansierat
Eftersom markinlösen är nödvändigt innan arbetet med att leda om en mindre bäck kan påbörjas och det måste ske under tjälperioden innan arbetet med förlängningen av landningsbanan inleds, skjuts därför etapp 2 upp till nästa år.
Därmed föreligger risk för att finansieringsstödet från EU uteblir.
En ansökan om att förlänga projekttiden ytterligare ett år, till utgången av 2012, har därför skickats till Tillväxtverket.
Dammvallar höjs
En ytterligare komplikation är gruvföretaget Bolidens planer på höjning av dammvallarna, 30 meter, vid Aitikgruvans västra del som på sikt kan förändra förhållandena runt flygplatsen på ett sätt som kan leda till begränsning av den framtida flygtrafiken.
Situationen kompliceras av att flygplatsområdet utgör ett riksintresseområde för kommunikation och Aitikgruvan riksintresseområde för mineralutvinning.
Lokalt samförstånd krävs därför.
I en skriftlig kommentar till gruvföretagets planer pekar flygplatschefen Mikael Gustavsson på att dammvallshöjningen påverkar flygplatsens inre ytor med krav på höjd säkerhet.
Kommunalrådet Tommy Nyström har nu gett direktiv till berörda förvaltningar om att på alla möjliga sätt hantera den nya situationen.
- Jag har sagt till om att man nu måste gasa för fullt i projektet, säger han.
Optimistiskt Boliden
Björn Korem, områdes-
chef vid Aitikgruvan, har förståelse för kommunens dilemma.
- Vi kommer att träffa Trafikverket och kommunen vid ett samråd kommunen kallat till om några dagar och vi tror att vi ska kunna komma överens på ett sätt som gagnar alla parter, säger han optimistiskt.