Flygets framtid i fokus

Flygbolaget Swedlines ledning besökte Gällivare under tisdagen och onsdagen.
Inbokat var träffar med kommunledning och lokala företag.
Företagsavtal och kommunalt köp av Swedlines hangar på Lapland airport var något av det som diskuterades.

GÄLLIVARE2005-10-20 06:30
Den 1 november träder Rikstrafikens senaste upphandling i kraft och det är med anledning av den nya avtalsperioden Swedlines ledning besökt Gällivare i dagarna två.<br>Enligt Gällivares flygplatschef Rickard Willig står Gällivareflyget inför en mycket intressant och spännade utveckling och för flygoperatör Swedline gäller det nu att nå nivån 50.000 årspassagerare.<br>Vilket Swedlines VD, Sievert Andersson, håller med om.<br>Måste upp till bevis<br>Företagets målsättning för sina linjer är sammantaget 100.000 årspassagerare nästa år.<br>&nbsp;? Vi jobbar med en budget för 2006 som täcker hela vår verksamhet. Vi har 42.000 årspassagerare i Gällivare i dag. Med 50.000 skulle den vara självbärande och här måste vi upp till bevis. Nu har vi ett mindre statsbidrag som motsvarar ungefär 5.000 årspassagerare och det viktigaste för oss är att få upp resande, säger han.<br>Ett sätt, om intresse och behov finns, är en linje Gällivare ? Umeå några dagar i veckan, som eventuellt skulle kunna förlängas till Arlanda.<br>Kapacitet finns men det kräver först och främst ett passagerarunderlag och en eventuell middagstur till Stockholm ställer även krav på fler piloter.<br>Och Swedline vill i det sammanhanget ?dela? på riskerna. Eventuellt med det lokala näringslivet.<br>Nöjd med flyglösning<br>En tredje avgång, en middagstur, till Arlanda inryms också inom möjligheternas ram tror man på Swedline.<br>En annat försök är det ?företagskontrakt? som presenterade som närvarande företagsrepresentanter i onsdags nappade på.<br>Swedlines har erfarenheterna från avtal med företag i Oskarshamns-området.<br>&nbsp;? Från LKAB:s sida är vi nöjd med den flyglösning Swedline erbjuder och kan de eventuellt utöka den är det ju bra det också. Just nu flyter det ganska bra för oss med morgon- och kvällsplanet. I dag har vi avtal med resebyråerna men vi kommer att ta upp förhandlingar kring ett direktavtal med Swedline, säger Elof Söderström, LKAB:s inköpsansvarige i Malmberget.<br>Lika positiv är Pär Anders Johansson, Akapias koncernchef där företag som SGT, Svensk gruvteknik, ingår.<br>&nbsp;? Vårt avtal med pappersindustrin i Kramfors har ökat vårt persontransportbehov väsentligt. Ur vår synvinkel ser det bra ut just nu. Pris, turtäthet och kapacitet uppfyller våra behov och vi kommer att ta upp diskussioner kring ett direktavtal, säger han.<br>Förordar förlängning<br>Kommunens uppgift de kommande åren blir att hålla en bra passagerarservice på ?marken?.<br>&nbsp;? En förlängningen av banan är ett sätt att agera för kommunen för att bidra till en ytterligare positiv utveckling av flygplatsen. Det som också gäller för oss är att servicen gentemot passagerarna är så bra så att man känner sig nöjd att använda Gällivare flygplats, menar flygplatschef Rickard Willig.<br>Det ska också inbegripa en bra service för flygoperatören hoppas Swedline som gärna vill att kommunen köper flygföretagets hangar i Gällivare och sedan hyr ut den till Swedline.<br>Prislapp: Mellan en och två miljoner.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om