Fler resande på Inlandsbanan
Inlandsbaneresandet fortsätter öka. I år med tio procent. Och Gällivare är en av vinnarna. - Ska vi fortsätta utveckla den goda trenden behöver vi tillskapa fler kvalitativt bra turistprodukter och höja axeltrycket på den nordligaste sträckningen till 20 ton, säger Stig Eriksson och Berne Sehlberg, styrelseledamot respektive Gällivares ägarrepresentant i IBAB.
FLER ÅKER INLANDSBANAN. Passagerarökningen på Inlandsbanan är tio procent i år. Men det finns också problem. För att öka resandet måste turistnäringen bli mer aktivt menar Berne Sehlberg och Stig Eriksson, ägarrepsresentant respektive styrelseledamot i IBAB."
Foto: Kenth Bergmark
Efter Östersund, 4.945, och Mora, 2.535, är Gällivare, 2.366, den kommun som lockat flest resande.60 procent av inlandsbaneresenärerna valde att övernatta i kommunen vilket placerar Gällivare på andra plats efter Östersund där 71 procent valde att stanna mer än en dag. Den genomsnittliga inlandsbaneresenären i dag är enligt undersökningen 52 år, utgörs av en närmast lika stor andel kvinnor och män och består i huvudsak av förstagångsresenärer.En utmaning
En utmaning och tillväxtmöjlighet, anser Stig Eriksson och Berne Sehlberg, styrelseledamot respektive Gällivares ägarrepresentant i IBAB, Inlandsbanan AB, inlandsbanans trafikoperatör. För framtiden gäller att turistnäringen längs banan och i Gällivare är på hugget för att locka nya åldersgrupper och resenärer menar man.- Den lokala näringen måste göra intressanta paket mot olika målgrupper för att förlänga deras vistelse här. Vi får så mycket gratis genom att Gällivare är en ändstation. Och där har vi fått kritik för att det funnits för lite för turisterna att göra och att de aktiviteter som finns avslutas innan vinterstoppet, säger Berne Sehlberg.Godstransporter
... är en lika viktig framtidsfråga. - Vi har i dag en sträcka på 35 km mellan Kåbdalis och Jokkmokk som skulle behöva snabbupprustas till att klara 20 tons axeltryck vilket skulle ge möjlighet för längre godstransporter och det finns redan förfrågningar och transportbehov. Kostnaden uppgår till cirka 30 miljoner men det betalas av samhälls- och miljövinsterna samt ökad turisttrafik genom möjligheten att köra hela tågset, säger Stig Eriksson.Just nu utreds möjligheterna att kunna hålla Inlandsbanan öppen även vintertid för skidturister och andra.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!