Farlig korsning rättssak

Det är en av Gällivares farligaste korsningar.  Men några snara åtgärder planeras inte av Vägverket.  En påminnelse om farligheten var onsdagens rättegång mot en norsk bilist.

FARLIG. Nuolakorsningen är en av Gällivares farligaste korsningar. Kommunen vill att den byggs om, men några åtgärder från Vägverket planeras inte.

FARLIG. Nuolakorsningen är en av Gällivares farligaste korsningar. Kommunen vill att den byggs om, men några åtgärder från Vägverket planeras inte.

Foto: Kenth Bergmark

Gällivare2009-09-24 06:00
Nuolakorsningen, korsningen av E 45 och E 10 vid Gällivares östra infart finns högt upp på kommunens lista av vägprioriteringar. Önskemål: rondell eller planskild korsning. Anledning: alltför många olyckstillbud. I juli förra året platsen för en dödsolycka där en 80-årig Malmbergsbo och hans sambo påkördes av ett fordon framförd av en norsk medborgare som missade stopplikten. Inget bestämt
Några åtgärder planeras inte av Vägverket i dagsläget. - Vi har tittat på den men någon rondell blir det nog inte och inget är planerat, säger man. Vid onsdagens rättegång förklarade den norske föraren att han inte alls missat stopplikten. Trafikmålsanteckningarna gjorda av polisen vid olycksstillfället där norrmannen berättat han kört från Kiruna och utan att stanna kört rakt över Nuolakorsningen i riktning mot Nuolajärvi och då kört på 80-åringens fordon, var en manipulation av polisen. Tre eniga vittnen
Åklagarvittnena och ögonvittnena, 80-åringens sambo, en fiskebevakare och en gällivarebo, berättade en annan historia. Det äldre samboparet färdades i riktning söderut, på väg till Dokkas och fiske, och hade kommit från Malmberget och Malmheden när deras bil påkördes från vänster av norrmannens fordon i enlighet med trafikmålsanteckningarna. Enligt kammaråklagare Ulrika Schönbeck innebar den norske bilistens förklaring att han färdats i samma riktning som det äldre paret en orimlighet och ett försök att undkomma ansvar som motsades av teknisk bevisning. Hans sambos stödjande vittnesmål var dessutom en efterkonstruktion ansåg hon. Frikännande
Försvarets advokat Bengt Gustavssons åsikt att "Man kör inte rakt ut i en fyrvägskorsning. Ingen människa gör det" och resonerande kring vad vittnena egentligen sett utmynnade i krav på ett frikännande medan åklagaren ansåg att kraftiga dagsböter och villkorlig dom var lämpligare straff.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om