Samhällsomvandlingen i Gällivare och visionen om ”En arktiskt småstad i världsklass” bildar bakgrund till den trafikstrategiska plan som nu ska tas fram i Gällivare enligt TRAST-modellen,Trafik för en attraktiv stad.
Parkeringar, det statliga vägnätets påverkan, gång- och cykelvägsnätet och tillgänglighet ska även vägas in och bedömas av kommunens förvaltningar vars arbete styrs av kommunstyrelsen, (KSSU).
Alf Olsson vill att innevånarna i övrigt också får vara med.
-När man tillät trafik dygnet runt i Gällivare centrala delar missade man att utvärdera resultatet. Vi har flera gånger påtalat de olägenheter detta skapat som störd nattsömn och kräver att man tar hänsyn till det i en ny trafikplan för Gällivare. Vi vet att de gator man har idag i samhället planerades och byggdes för många år sedan och både trafikintensiteten och trafikkaraktären har verkligen förändrats sedan dess. Idag är det inte hästar som travar runt längs gatorna utan det körs tunga lastfordon och lastbilar, säger Alf Olsson, ordförande.
Föreningen kräver att vissa nuvarande gator ska enkelriktas och att hastigheten begränsas.
-Det ska man tillfråga folk om. Gällivare är ingen storstad som behöver fyrfiliga gator i centrum. Vuxna och barn ska inte maka på sig för bilförare som tycker att de ska fram till varje pris. Eller är det befolkningen i andra kommuner som tillsätter våra politiker kan man undra?, säger Alf Olsson.
Det förs även diskussion om att lägga om E45 förbi Gällivare. Idag löper E 45 genom Gällivare.
Lars Isrelsson, kultursekreterare, gillar inte de tankegångarna.
-Jag gillar Arvidsjaur vars stora trafikstråk löper genom samhället och är övertygad om att en eventuell omläggning av E 45 runt Gällivare kommer att få negativa effekter turistiskt och jag ser idag inga uppenbara trafikproblem med att E 45 går där den går i dag, säger han.
Framtagandet av ett förslag till trafikplan beräknas kosta Gällivare skattebetalare en miljon.
0970-10180