– Vi säljer en arktisk livsstil och en del i det är hållbara, närproducerade produkter från kreatörer med hjärtat norr om polcirkeln, säger Emma Ebermark, grundare av Love from Lapland.
I fem år har webbshopen Lovefromlapland.se lyft kreatörer med hjärtat norr om polcirkeln och gjort arktisk design tillgänglig för kunder i hela Sverige. Pandemin ställde verksamheten mot väggen med förlorad försäljning i de fysiska butikerna. Tack vare ett investeringsstöd från region Norrbotten fick familjeföretaget möjlighet att ställa om verksamheten genom att ta sats mot nya marknader och satsa helhjärtat på digital handel. Nu är webbshoppen översatt till engelska och fått ett ansiktslyft för att välkomna besökare från hela världen.
Paret Emma Ebermark och Mikael Nilsson, med bakgrund i design och naturvård, brinner för hållbarhet och den arktiska livsstilen. Livet på gården hemma i byn Nilivaara kantas av friluftsliv, ett småskaligt lantbruk och ett digitalt entreprenörskap och efter fem utmanande år för att nå lönsamhet i bolaget så rullar äntligen tåget snabbare i rätt riktning. Under Love from Laplands digitala tak ryms friluftsvaror, heminredning och accessoarer från välkända varumärken i norr såsom Kero, Lemmelkaffe, Care of Gerd och Stoorstålka samt ett flertal mindre konstnärer och hantverkare från både Sverige och Finland.
– Det har varit en omtumlande resa med många timmar framför skärmen för att nå ut med det unika som vår arktiska region har att erbjuda. Det som har hållit lågan uppe under hela vägen är det fantastiska samarbete med våra kreatörer här uppe i norr som vi har förmånen att samarbeta med, säger Emma Ebermark.
Nu står julhandeln för dörren och precis som tidigare år är intresset från svenska kunder stort och i den gamla ladan på gården är det en sjudande aktivitet. Ordrar från länder både när och fjärran trillar in.
Emma Ebermark och Mikael Nilsson berättar om hur de skulle vilja att de kommande åren ser ut.
– Nästa steg är ett spännande projekt där vi knyter verksamheten tightare till besöksnäringen. Det fantastiska arbete som görs för att lyfta Swedish Lapland som destination har varit väldigt viktigt för vår framgång och nu vill vi ta ett ytterligare steg närmare den näringen genom tekniska lösningar som flyttar kreatörernas verksamhet närmare den internationella besökaren, säger Emma Ebermark.