E 10 kan vara felbyggd
Hastighetsnedsättningen längs den stenskottutsatta E 10:an utanför Gällivare fortsätter. Nu aviserar Vägverket ny asfaltering som permanent lösning av problemet som kan bero på felbygge.
FELBYGGT?. Högst 70 tillåts efter E 10-sträckningen mellan Stenbron och Gällivare som täcks av stenar från vägbeläggningen. Foto: kenth Bergmark
Foto: kenth Bergmark
I torsdags gjorde Vägverket en kontroll av sitt eget jobb och konstaterade att hastighetsbegränsningen måste kvarstå fram till mitten av maj.- En hastighetsökning är minst en månad bort, säger Torbjörn Lennelöv, driftledare vid Vägverket i Gällivare, och bekräftar att problemet med lös sten på vägsträckan är både udda och unikt.- Normalt ska det inte släppa sten från vägbanan under så lång tid. Vad som är fel kan vi inte säga men vi överväger åtgärder. Men det kan inte ske förrän tjälen gått ur marken, säger han.Åtgärder enda lösning
Risken för stenskott i både bilkarosser och bilrutor kvarstår alltså.- Man kan dock köra till och från Gällivare via E 45. Tidsmässigt innebär det ingen skillnad, säger Torbjörn Lennelöv.Jan Nilsson, Vägverket, projektledare vid förra årets vägförbättringsåtgärder längs E 10 söder om Gällivare, bekräftar att åtgärder måste sättas in.Felbyggd
Något är fel. Vad vet man inte. Säger man vid Vägverket.Men det står nu klart att förra årets vägförbättringsåtgärd blev en vägförsämringsåtgärd.Troligen måste hela sträckan Gällivare - Stenbron asfalteras om. - Det kommer att kunna göras tidigast mitten av maj. Tills dess kommer vi att sopa vägbanan och behålla hastighetsbegränsningen, säger Jan Nilsson.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!