Dyrt för kommunen ta hand om skrotbilar

Gällivares "skrotbilsbeslut" kan leda till avsevärda kommunala kostnader. Det förutser miljöpartisten och tidigare fullmäktigeledamoten Börje Frisk. - Man har nog inte haft ett ordentligt beslutsunderlag, säger han.

GÄLLIVARE2008-12-23 06:00
Vid senaste fullmäktigesammanträdet beslutade Gällivare att samtliga skrotbilar i kommunen ska forslas bort eftersom de förfular boendemiljön och hindrar en effektiv snöröjning.Beslutet togs på initiativ av socialdemokraterna efter en längre tids påtryckningar från hyresgästföreningen.Bra men tveksamt
Börje Frisk, miljöpartist och tidigare fullmäktigeledamot i Gällivare, varnar nu för de ekonomiska konsekvenserna.-  Det låter bra att man ska ta bort skrotbilar. Men det är inte någon enkel okomplicerad sak och man får räkna med att det kostar pengar. Jag har stor erfarenhet efter att jag på eget initiativ tagit hand om gamla bilar i flera år. Jag har sparat in mer än tre miljoner åt kommunen genom det, säger han.-  Dessutom har kommunen i samband med skrotbilskampanjen visat upp en mycket dålig handläggning. Flera av de insamlade bilarna har inte skrotats på grund av att kommunen inte har bifogat nödvändiga handlingar för att kunna skrota bilarna. Det betyder att ägare tvingats betala registreringsavgifter i flera år.Olagligt beslagta
Enligt Frisk finns ingen handbok som tydligt beskriver en skrotbil.- En bil som står kan till exempel lika gärna vara en veteranbil eller så kan ägaren vara långvarigt sjuk eller bortrest. Inte kan man bara forsla bort bilar på eget kommunalt bevåg. Det behöver göras någon form av kontroll. Det kräver administrativt arbete och det kostar, säger han.När väl skrotbilsstatusen fastställts dyker nästa problem upp.Bogseringar och transporter
- En bortbogsering kostar ungefär 600 kronor. Eftersom ingen bilskrot finns på orten ska den sedan forslas vidare per lastbil och det gör man inte med en skrotbil i taget utan man måste samla ihop ett större antal först och det kräver en särskild och miljögodkänd uppsamlingsplats eftersom det finns risk för olje- och bränslespill. Miljökontoret godtar inte heller bilsamlingar med fler än fyra fordon, säger Frisk som räknar med att kommunen vid det laget hunnit lägga ned ett par tusen per skrotbil.- När man har nog många ska de transporteras till närmaste bilskrot och det kostar nog 1.000 kronor till. En kvalificerad uppskattning är att varje skrotbil kostar kommunen 5.000-6.000 kronor per styck att ta hand om. Jag är lite osäker på vad den årliga driftskostnaden för upplagsplatsen blir inräknat investeringar, underhåll, den måste ju snöröjas på vintern, och kontrollavgifter, säger han.Kommunallagsvidrigt
Han uppskattar att den årliga skrotbilsbudgeten bör uppgå till cirka en halv miljon kronor och att upphandling av transport- och bogseringstjänster måste ske.-  Man har inte tänkt igenom det här fullt ut. Dessutom har man helt glömt bort landsbygden och det är dessutom kommunallagsvidrigt, säger Börje Frisk.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om