Det blir dyrare för företag

Gruvsektorns investeringar leder till ökade fraktkostnader för Malmfältens småföretag. -Det här är oerhörts tveksamt, säger Sven Erik Svensson, Företagarnas ordförande i Gällivare. Svensk Cater, som producerar källvatten för export är ett av företagen som drabbas. - Våra fraktkostnader har fördubblats, berättar Per Hedman, Norrland Coldspring Water.

GÄLLIVARE2007-12-19 01:45
När gruvnäringen investerar i Malmfälten ökar behovet av infrakter med byggmateriel och insatsvaror av skilda slag.Enligt uppgift blir det då bekvämare att köra lasterna direkt utan stopp för omlastningar på vägen."Malmfältstillägg"
Det betyder att andra fraktbehov måste lösas på annat sätt vilket blir dyrare och därför belastas nu uppfrakterna till Malmfälten med ett högre pris.Fraktföretaget Schenker tillhör de åkeriföretag som därför infört ett särskilt så kallat "Malmfältstillägg".De som riskerar få betala priset är de mindre företagen i Malmfälten som Norrland Coldspring water vars transportkostnader fördubblats över en natt.- Vi tvingas nu söka andra vägar för våra uppfrakter. Vattenföretaget går inte ihop med dessa fraktkostnader. Vi måste givetvis vidta åtgärder. Men det är kännbart med tanke på Schenkers dominanta position, säger Per Hedman, Svensk Cater, delägare i Norrlands Coldspring Water i Gällivare.Fördubbling av kostnader
För deras del innebär fördyringen en fördubbling av fraktkostnaderna gentemot tidigare.- Det rör sig om några hundra tusen kronor per år. Vi kör upp returflaskor, köper kylaggregat och nya flaskor från Italien. Men det här slår mot alla tillverkande företag i Gällivare och Kiruna, säger Per Hedman.Sven Erik Svensson, Företagarnas ordförande i Gällivare, är bekymrad. Bland annat utgår inget fraktstöd för olika insatsvaror.Saknar förhandlingsposition
- Dom små företagen har ingen förhandlingsposition. De har för små volymer och samtidigt små marginaler. LKAB och Boliden kunde gärna försöka trycka emot. Om man säger att man vill vara med och utveckla det lokala näringslivet också så kunde man försöka pressa för att få till stånd generellt bra prisnivåer för frakter hit upp och framför allt att man inte får något Norra Lapplands-tillägg, säger han.- Även om det utgår ett fraktstöd i viss mån men det gäller inte alla insatsvaror. Om man tar emballage till exempel finns ingen emballagetillverkning i Norrbotten. Ett straff
- Får vi betala betydligt dyrare frakter för emballage och det är inte berättigat till fraktstöd så det kommer att slå illa mot olika små företag. Nu ska vi helt plötsligt straffas för att det går bra i Malmfälten. Tidigare skulle vi straffas för att det gick dåligt, säger Sven Erik Svensson.Kuriren har sökt ansvariga vid Schenker för en kommentar.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om