Datainspektionen granskar ICA:s krav

ICA:s legitimationskrav och registrering av födelseuppgifter i samband med köp av tobaks- och alkoholprodukter granskas återigen av Datainspektionen.
- Vi har fått många klagomål från Norrland, säger Göran Gräslund vid Datainspektionen i Stockholm.

GÄLLIVARE2007-02-19 06:00
ICA:s införande av legitimationstvånget vid tobaks- och alkoholinköp föranleddes enligt ICA AB av de myndighetsingripanden och straffsanktioner som försäljning av tobaks- och alkoholvaror till minderåriga lett till tidigare.
För att förhindra detta kopplades legitimationskravet till kassasystemet på så sätt att kassabiträdet tvingades att antingen scanna legitimationen eller registrera kundlegitimations födelseuppgifter i kassaapparaten för att köpet skulle kunna fullföljas.

ICA fälld tidigare
Den tidigare möjligheten för kassabiträdet att trycka på knappen "Kunden känd" togs bort.
Enligt ICA AB raderas födelseuppgifterna direkt efter avslutat köp.
Vid ett granskande av ICA:s
legitimationshantering 2005 ansåg Datainspektionen att "inknappandet" av födelsedata och scanning av legitimation var liktydigt med registrering av personuppgifter som inte var motiverat i de fall där det var tydligt att kunden var över 18 år.
ICA överklagade beslutet till Länsrätten som gav ICA rätt att generellt fortsätta "knappa" in födelseuppgifter men inte att scanna kundlegitimationer i de fall där 18-årsgränsen inte var ifrågasatt.
Efter flera anmälningar från Norrbotten, där systemet med legitimationstvång också införts, utreds ICA:s legitimationshantering återigen av Datainspektionen.
Den här gången med en delvis förändrad lagstiftning som grund som säger att vardaglig hantering av personuppgifter ska underlättas.
Samtidigt skärps informationskravet för registerhållaren beroende på registrets struktur och sökbarhet.
Datainspektionens beslut kommer i slutet av veckan.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om