Dags skylta om till Europaväg

Företrädare för landets tre nordligaste kommuner strålade samman i Gällivare i måndags. Det handlade om FN-organets UNESC:s väntade positiva behandling av Sveriges ansökan att bevilja riksväg 45 Europavägsstatus.

GÄLLIVARE2005-10-17 20:53
? Vi kan tacka många en sådan här dag, säger kommunalrådet Tommy Nyström, Gällivare.<BR>Den tidigare på flera vägnummer uppsplittrade riksväg 45:s cirka 170 mil långa sträckning genom inlandet har framför allt beskrivits i termer av bristande vägunderhåll. <BR>Vägföreningen Via Lappia var en av pionjärerna när kampen för att ge 45:an Europasvägsstatus började i slutet av 1980-talet. <BR>Trycket på den svenska rege­ringen ökade efterhand och i somras lämnades en ansökan in till FN-organet UNESC som väntas fatta ett positivt beslut idag. <BR>Sedan återstår möjlighet till överklagan under en sexmånadersperiod. <BR>Den formella godkännandeprocessen tar sedan ungefär tre månader vilket betyder att Vägverket kan påbörja utbytet av vägskyltarna senast november 2006. <BR>Men företrädarna för Gällivare, Jokkmokks och Kiruna kommuner, Tommy Nyström, Sixten Eriksson och Tore Klippmark, tog sig friheten själva i måndags.<BR><BR><STRONG> Stor betydelse </STRONG><BR>Betydelsen av en Europaväg genom inlandet, i det här fallet den allra längsta som på sin väg genom Europa också korsar en mängd viktiga öst/väststräckande Europavägar, betecknas som stor av samtliga. <BR>? En ny vägsträckning från Porjus till Ligga låg i den nationella planen för 2007. Men händelserna i Västernorrland innebar att den togs ur den nationella planen och därför är det angeläget för oss att den ingår i 45:an för att tillföra de nödvändiga medlen. Förutsättningarna blir inte sämre av att 45:an får Europavägsstatus, säger Sixten Eriksson, kommunalråd i Jokkmokk som betonar vikten av att inlandet också får en Europaväg. <BR><BR><STRONG>Ökad turist- och godstrafik </STRONG><BR>Tore Klippmark, kommunfullmäktigeordförande i Kiruna, hoppas Europavägstatusen ska medföra en kvalitetshöjning av vägsträckan Svappavaara?Vittangi. <BR>? Den är bedrövlig på stora delar och vi hoppas på en snabbare upprustning genom det här så att kommunmedborgare och ?våra? norrmän med fritidsfastigheter i Vittangi ska slippa klaga mer. Det är det viktigaste i nuläget. Den norska turisttrafiken kör i dag hellre via Finland och det är inte heller bra, säger han. <BR>Tommy Nyströms förhoppningar kretsar kring både en ökad turist- och godstrafik. <BR>? Standarden höjs med all säkerhet och med det slipper turister vända för att vägen är så dålig, vilket förekommit. Längs vägen finns dessutom tunga industriorter, behov av transporter av bland annat skogsråvara och andra produkter som också kan avlasta E 10, säger han. <BR><BR><STRONG>Vägverket står berett </STRONG><BR>IEF:s representant, Botolf Brandebo, framhåller turistnäringen förbättrade villkor. Med vägen knyts ett band mellan E 45:s sydliga punkt, Gela, en stad på Sicilien, Italien, och Karesuando, Sverige. <BR>? Med vägen följer också ett gemensamt behov av marknadsföring för samtliga E 45-kommuner som jag ser det. Den kommungemenskap Gällivare ingår i här uppe inräknad. Det man kan marknadsföra är både vår natur, aktivitetsmöjligheter och produkter, säger han. <BR>Och det håller samtliga kommunföreträdare med om. <BR>? Det kan våra informationsavdelningar i respektive kommuner gå ihop och hitta en bra lösning för, säger Tommy Nyström. <BR>Den gemensamma betydelsen av UNESC-beslutet i dag markerades genom en ?aktion? efter Inlandsvägen/Via Lappia och riksväg 45 ? kärt barn har många namn ? som från och med nu och ?inofficellt? fram till hösten 2006 även kommer att bära namnet ?E 45?. <BR>Men det kan gå fortare än så. <BR>? Nu ser vi fram emot att 45:an skyltas om till sommaren 2006. Det blir kort om tid men Vägverket står berett. Det är också dags att ta itu med informationen längs vägen och rusta upp rastplatser för trafikanternas säkerhet och trivsel, säger Ulf Björklund, styrelseordfröande för IEF, Inlandskommunernas ekonomiska förening.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om