Gällivare vore sig inte likt utan det historietyngda arrangemanget konstaterar marknadsgeneralen Mikael Fabricius.
- Marknaden har ju funnits väldigt länge med undantag av några års uppehåll under andra världskriget och jag tror att alla som bor här har det som en slags självklarhet. Även om man inte köper något så ställs nog frågan "Har du varit på marknaden", under marknadsdagarna. Det är en slags instutition, säger han.
Matprodukter
I år kommer det att finnas 140 knallar på marknaden och matprodukter, många lokalt producerade, finns det mycket av i marknadsstånden.
- Varje år ser vi över utbudet för att marknaden ska upprätthålla en bra kvalité ur konsumentsynpunkt. I år finns det många försäljare av renköttprodukter men även andra livsmedel och det är efterfrågat. Det lokala väger generellt tungt i kvalitetsurvalet och vi säger av och till nej till knallar som inte uppfyller vårt kvalitetskriterium, säger Mikael Fabricius.
Men marknaderna kanske inte drar kunder i lika stor utsträckning som förr.
Knallarnas försäljning har minskat och minskar antalet knallar så mister också marknaderna en del av sin charm.
Knallehopp
- Om marknaden i år kan man säga att den är mer eller mindre renodlad som en mötesplats för försäljning och köp i enlighet med marknadernas tillkomst. Säljare och köpare möttes på förutbestämd tid för att utbyta varor, proviantera eller sälja saker. Därför är det lite bekymmersamt om inte knallarnas verksamhet går ihop. Många har hört av sig och hoppas mycket på marknaden här i Gällivare, säger Mikael Fabricius.
John Vilcapoma, knalle från Umeå, anlände till Gällivare redan i torsdags och han bekräftar knallarnas dåliga försäljning i år.
- Allmänt kan man säga att folk har minskat sina köp på marknader och i år har blåsten ställt till med problem så att folk har stannat hemma. Det alla knallar hoppas på är att den nu kommer mycket folk på Gällivare marknad och vädret ser ju ut att bli bra, säger han.