Totalt 15,5 miljoner är prislappen för det resecentrum som börjat byggas i Gällivare i den tidigare järnvägsstationen.
Beslutet togs för flera år sedan och tiden har lett till en kostnadsökning på närmare 50 procent, från drygt tio miljoner till i dag 15,5 miljoner.
Politisk oenighet
Men någon politisk enighet handlar det inte om.
- För oss var det naturligt att Jernhusen behöll stationen, med det väntsalsansvar som ingick. Det fanns inte något omedelbart behov för kommunen att ta över. Kommunen hade kunnat stå för ett väntrum kopplat till busstrafiken, inte mer, säger Lars Alriksson.
- Med den parkeringsproblematik alla kan förutse hade det i stället varit lämpligare att förlägga ett resecentrum utmed älven längs E 45, eller vid Nuolajärvi och låta Jernhusen behålla stationen och stationsansvaret, fortsätter han.
Vänsterpartiet som tidigare stödde resecentret oroas nu för en kostnadsökning på närmare 50 procent.
Något formellt finansieringsbeslut av kostnadsökningen har nämligen inte tagits.
Är försiktig
- Det behövs drygt sex miljoner ytterligare och då vill vi att beslutet att bygga föregås av en noggrann analys av situationen. För oss är det möjligt att säga ja, men då vill vi först titta på vilka investeringspengar vi kan omfördela eller projekt vi kan skjuta på eller prioritera. Den förvätade parkeringssituationen gör det ju inte mindre angelägnare, säger Stig Eriksson (V).
Redan taget
Men beslutet att sätta igång byggnationen av resecentret har redan tagits på delegation av SOT-nämndens socialdemokratiske ordförande i december, och då utan beaktande av fördyringen och totalfinansiering och fullmäktigebeslut.
Skälet var att beviljat eu-bidrag på cirka sju miljoner annars hotade utebli.