Nattavaara, som egentligen är två befolkningscentra, Nattavaara by och Nattavara station, med någon kilometer emellan, lider som många andra byar i inlandet av krympande befolkning.
Statistiskt sett förlorade byarna i Gällivare kommun närmare 70 procent av sin befolkning åren 1960-2000.
Företagen på landsbygden försvinner i samma takt.
Till de företag som inte längre fann ett självklart kundunderlag hörde lanthandlarna. Lokala kulturella och sociala perspektiv fick kompensera för de röda siffrorna i boksluten.
Reaktionen
Lanthandeln i Nattavaara tillhörde undantagen, den var lönsam fram till förra året, men sedan gick det inte längre och butiken lades ned.
- Självklart ledde det till en reaktion i hela bygden. Hos mig som naturturismföretagare och alla andra som bor i området. Det blir lätt en negativ utveckling med en problembygd man inte flyttar till, utan ifrån. Och någonstans i den diskussionen vaknade idén om att öppna butiken igen och det förstärktes av den tidigare ägarens positiva inställning och tillmötesgående, berättar Dirk Hagenbusch, som anlände till bygden från Tyskland för mer än tio år sedan och blivit något av en katalysator för butiksplanerna.
Idé förverkligades
Idén blev till en utvecklingsplan administrerad av en byautvecklingsgrupp.
Nattavaarabygdens handel och service ekonomiska förening kan bygdens folk och andra köpa in sig i. Närmare 200 andelar à 2.000 kronor har sålts. Många av tyska turister som tidigare besökt Nattavaara.
Ekonomiskt stöd
Efter köp av butiksfastigheten, 85-procentigt investeringsstöd från länsstyrelsen till bland annat frysar, kommunalt bidrag på 300.000 kronor och stöd av Allmänningen med 25.000 kronor samt beviljade EU-medel för genomförande av fortsatta utvecklingsansträngningar har man nu nått ett stadium då butiksöppnandet ska bestämmas.
- Butiken håller nu på att snyggas till och frysar och butiksinredning ska placeras. Personal ska också anställas.
- Håller vår plan så öppnar butiken före midsommar. Projektstödet ska användas för att bredda verksamheten men också väga in butikens funktion av social mötesplats. I grunden bestäms framtiden av hur köptroget bygdens folk är, säger Dirk Hagenbusch och berättar att en överenskommelse träffats med Axfood om varuleveranser enligt konceptet "Handlar’n".