Buskörning hot mot skoterleder
Eldsjälarna i Fritids- och skoterföreningen Nord i Gällivare suckar. Glädjen och tillfredsställelsen i de ideella insatserna för ortens skoterintressen sviktar.
- I värsta fall kan hela tätortens ledsystem hotas, säger Anders Jonsson, ordförande.
- Det har bara blivit värre och värre konstaterar Anders Jonsson.
Vandaliseringarna och inbrottsförsöken vid klubbstugan vid Vassarasjöns strand har ökat och för varje år krävs mer och fler insatser av klubbens ideellt arbetande styrelse och medlemmar för att hålla de åtta milen skoterleder i tätorten i bra skick.
- Brevlådor har sprängts sönder och glasrutor krossats. Våra möbler på klubbstugans altan har fraktats bort och sedan lämnats vind för våg. Träd har huggits ned och väggar i förrådsbodar rivits upp i samband med inbrottsförsök, berättar Anders Jonsson.
Brevlådesprängningarna har tvingat klubben att hyra en postbox. En extrakostnad på 1.700 kronor.
Utemöblerna har nu kedjats fast.
- Folk får gärna sitta här. Även om de inte är medlemmar har vi inget emot att de används men då på rätt sätt. Att vi ska hålla på och bära hit dem igen gång på gång tror jag ingen tycker är rätt.
Hotade leder
Inför den kommande vintersäsongen är ett varningens ord på sin plats, menar han.
Den aktivt arbetande kärnan av medlemmar i klubben lägger varje år ned motsvarande två månaders arbetstid på utbildningsverksamhet, styrelsearbete, ledpistning och ledunderhåll utöver påtvingat underhållsarbete vid klubbstugan.
Men för varje år krävs ytterligare arbetsinsatser på grund av vandaliseringarna och buskörningarna längs skoterlederna.
Kräver respekt
- Vi vill inte låta som gnällspikar utan trivs med att jobba med det vi gör i föreningen. Men när insatserna man gör inte respekteras. När klubbstugan återkommande vandaliseras. När nypistade leder körs sönder. När ved vi forslat ut till raststugan vid Malmleden stjäls. När det blivit sport att köra ned säkerhetsmarkeringarna längs lederna så fort de satts upp. När man ser hur folk struntar i att ta hänsyn till andra skoteråkare och de 1.000-tals timmar av ideellt arbete som ligger bakom allt det här då måste man säga till, säger Anders Jonsson.
- Fortsätter buskörningarna längs lederna att öka då är det frågan om någon överhuvudtaget vill eller kan sköta underhållet på ideell basis. Under säsongen är vi redan i dag ute tre dagar i veckan och pistar och varje tur tar cirka fem-sex timmar. Fler dagar är närmast uteslutet. Fortsätter det så här då kan det vara färdigkört. Ska det skötas av kommunen kommer man upp i kostnader det inte finns pengar till.
Klubbens förhoppning är att de hotande allvarliga konsekvenserna av en ytterligare eskalering av de negativa händelserna uppmärksammas.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!