Bullret fortsätter

Problemet med bullrande snöskotrar lär fortsätta i Gällivare. Snöskotrar regleras nämligen i EU:s maskindirektiv där inget gränsvärde för snöskoterbuller finns fastställts. - Det jobbas med frågan men det tar tid, säger Jan Lindgren, nationell snöskotersamordnare vid Vägverket.

Foto: Jonson Fredrik

GÄLLIVARE2009-01-12 06:00
"Vrålande" snöskotrar störde jul- och nyårsfirandet i Gällivare. Oljudet kom från snöskotrar utrustade med en speciell typ av ljuddämpare av sina ägare.I standardutförande bullrar en snöskoter i många fall inte mer är en motorcykel eller en motorgräsklippare.Lågprioriterat inom EU
Krav på åtgärder har rests men frågan är om det går att göra något åt ljudproblemet.Snöskotrar ingår i EU:s maskindirektiv som även Sverige tillämpar och där anges ingen högsta tillåtna ljudgräns, eller gränsvärde, vilket i praktiken innebär att ljudet från snöskotrar kan vara hur högt som helst.- Det pågår diskussioner om att få till gränsvärden för EU. Men det går inte så fort, men det är på gång. Det som sinkat arbetet är att maskindirektivet omfattar en mängd olika maskiner och eftersom det inte finns särskilt många snöskotrar i övriga Europa har frågan inte haft högsta EU-prioritet, säger Jan Lindgren, nationell skotersamordnare vid Vägverket, som är ansvarig myndighet.USA försöker påverka
Men det är inte bara övriga Europas ointresse hittills som fått tiden att gå. Frågan kompliceras av att de stora snöskotertillverkarna , som finns i USA , fasställt ett eget bullerregleringssystem som branschorganisationen ISMA, International Snowmobile Manufacturers Association, vill blir standard även i Europa.Det handlar om reglering i producentledet vilket representerar ett annat synsätt.- Dels har man en mätmetod men också ett gränsvärde för skotrar som säljs medan vi i Sverige vill att varje enskild skoter ska bullra under ett visst värde, säger Jan Lindgren.Bullerfortsättning trolig
Det går alltså trögt även om man från svensk sida oförtrutet arbetar vidare för införandet av ett generellt gränsvärde.Frågan har även koppling till de svenska miljömålen. Bland annat ska bullret i fjällområdena sänkas.Så tillsvidare får gällivareborna finna sig i skotrarnas ljudstörningar om inte kommunen helt enkelt stänger de tätortsnära skoterlederna och därmed förpassar problemet utom hörhåll.Omregistrering
En möjlighet som nämnts är polisingripande med krav på nyregistreringsbesiktning för snöskotrar som förändrats i tekniskt avseende jämfört med standardmodellen. Kostsamt för den enskilde men inte bullersänkande i sig.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om