Kuriren har tidigare berättat om starten i Gällivare av ett nationellt prisuppror mot i första hand dagligvaruhandelns inkorrekta extra- och kampanjpriser.
- Vi och många med oss har konstaterat att det fuskas återkommande och att priskontrollen inte heller underlättas. Det är inte seriöst agerat av handeln om konsumenten konstant tvingas kontrollera prissättningen och handeln dessutom försvårar en sådan kontroll, säger Lars Israelsson, en av "prisupprorsledarna".
Undersökning styrker
Det är också Konsumentverkets uppfattning, som i utredningen Prisinformation inom dagligvaruhandeln, genomförd i samverkan med kommunernas Konsumentvägledare under 2010, konstaterar att dagligvaruhandeln inte uppfyller vad konsumenten har rätt att kräva.
Ingen nämnvärd förbättring
"Resultaten från undersökningen visar att det sammantaget inte verkar ha skett någon nämnvärd förbättring jämfört med Konsumentverkets tidigare undersökningar. Undersökningen visar dock att det är fullt möjligt för butiker att tillhandahålla prisinformation som är enkel att hitta för konsumenter". (Se faktaruta)
Anmärkningsvärt
Jan Nyqvist, enhetschef, anser att Lars Israelsson och Mikael Fabricius erfarenheter från Gällivare under 2010 - 15 fall av felaktigheter avseende kampanjpriser i en enda butik - är anmärkningsvärt sett ur ett nationellt perspektiv.
- Utredningen konstaterar att det är brister både här och där men beskrivningen från Gällivare anger en väldigt hög felprocent, säger han.
Konsumentverket följde upp rapporten med krav på åtgärder från dagligvaruhandelns branschföreträdare samt en uppföljande utredning i storstadsbutiker.
Beslut togs även om ytterligare en omfattande prisundersökning i år. Bland annat i Gällivare.
Uppmärksamma konsumenter, som Lars Israelsson och Mikael Fabricius, och anmälningar till Konsumentverket underlättar arbetet att få butikerna att följa tillämplig lagstiftning, som marknadsföringslagen, menar Jan Nyqvist.
Förelägganden
- Följer inte en näringsidkare det som står i Prisinformationslagen alternativt det som står i vår föreskrift om prisinformation då kan vi komma med förelägganden. Men för att vi ska kunna agera måste vi få in anmälningar om det, så det är något man kan uppmana de här personerna i Gällivare att göra, säger Jan Nyqvist.