Bilälskarnas eldorado

Tidningen Bilsport var i går till Gällivare/Malmberget för att skriva om specialbilar. Och för att kora kommunens snyggaste bil. Inför stor publik vann till slut en Mach1-69.

Gällivare2003-07-17 06:30
idningen Bilsport reser land och rike runt för att samla stoff till ett stort reportage om specialbilar. <br> ? Det är en gammal tradition som tidningen haft i drygt 30 år, säger Lasse Jansson, LJ-media och som håller i trådarna.<br>Många bilintresserade hade samlats på den stora parkeringen vid Centralskolan för att bli intervjuade och visa upp sina ögonstenar. Reportaget i tidningen blir på en sådär sex sidor och kommer inte bara att bestå av bilar. Tidningen belyser också samhället som sådant.<br> ? Vi presenterar städerna, vad folk lever av och hur samhället har utvecklats, säger han.<br>Senaste gången Bilsport besökte Gällivare/Malmberget var 1978.<br>Snyggaste bilen utses<br>På senare år utses också den snyggaste bilen. Tävlingen gick av stapeln i går kväll på parkeringen vid Tippsta i Malmberget. Hundra bilar var anmälda och publikintresset var stort. Cirka 500 bilentusiaster samlades för att vara med när vinnaren korades. Juryn består av lokalinvånare, men sista ordet tillfaller tidningen. <br> ? Det är bilar i superkvalité och en härlig mix. Ingenstans på våra breddgrader tror jag det finns finare och fräschare bilar, säger Lasse Jansson.<br>Den lycklige vinnaren av pokalen och äran förstås blev Anders Isaksson med en Mach1-69.<br>Han har ägt bilen i fem år och kört med den det senaste året. Han har lagt ner ganska mycket tid på att renovera bilen vilket han tror är en anledning till vinsten.<br> ? Jag har försökt göra en original. Och de som känner mig vet hur mycket tid jag har lagt ned och vad jag har gjort, säger han.<br>Får lust att renovera<br>Publiken var blandad men de flesta med ett stort bilintresse.<br> Jag får lust att åka hem och rusta min svärfars gamla Amazon, säger Jan Lillbro.<br> ? Det är roligt att se alla bilar och all tid de lägger ner på dem, säger Håkan Nilsson som hellre satsar på en bra bil som han kan köra året om.<br>Tidigare under dagen intervjuades de som ville vara med i Bilsport reportaget. Drygt 20 bilägare till blandade bilmärken träffade Lasse Jansson. Patrik Söderberg med sina guldstenar, en Ferrari Testarossa -96 och Chevrolet Corvette Stingray -77 var en av dem.<br>Den röda Ferrari Testarossan finns endast i tre exemplar och har viss specialutrustning. Till exempel endast en backspegel på vänster sida och ?nock off?-fälgar som är tillverkade för att kunna lossas snabbt med endast en hjulbult mot normalt fem.<br> ? Det används i Formel 1, berättar Patrik Söderberg.<br>Andra finesser är luftkylda bromsar för fartens skull samt gälarna efter sidorna. Bilen är också formad som en pil och är bredare därbak. Och fälgarna är äkta Ferrari vilket inte tillverkas längre.<br>Ferrarin tillverkades mellan 1984 och 1996. Han köpte och importerade bilen 1999 från USA och det är den enda Ferrarin norr om Stockholm. <br>Han visar sin T-shirt med Ferrari ensemble han är klädd i dagen till ära.<br> ? Det är kult, säger han och skrattar.<br>Chevrolet Corvette Stingray är en jubileumsumsmodell och den enda i sitt slag. Tillverkad 1977 av firman Ecklers i Florida. Patrik importerade den från USA 1988.<br> ? Den är tillverkad för ett 30-års jubileum. På tidigare utställningar i USA har den vunnit pris för bästa lack och bästa bygge, säger Patrik Söderberg. <br>Corvetten har finesser som ekerfälgar och glasfiberkaross som är helgjuten, ingenting är skruvat. Den är längre än ordinarie Corvette och är dessutom motivlackad i flera lager. På rutorna är namnet Corvette Stingray ingraverat.<br> ? Invändigt är det plysch i stället för läder, hela bilen är omstylad, säger Patrik Söderberg.<br>Patrik Söderberg är en bilentusiasm och har fler bilar hemma i garaget. <br> ? Bilar är mitt allt, säger han.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om