Besöksnäringens utmaning - fler företag behövs

I början av 2018 tog en ny aktör över driften av Gällivare Turistcenter. Nu väntar ett nytt år av spännande satsningar och en fortsatt utveckling av besöksnäringen.

Mattias Berglund är vd på Företaget Ávki.

Mattias Berglund är vd på Företaget Ávki.

Foto: Emma Isberg

Gällivare2018-12-28 14:37

Företaget Ávki är ett utvecklingsbolag som bildades 2011 och ägs i dag av Gällivare skogssameby och Unna tjerusj. De driver en rad olika projekt och är även en redovisningsbyrå. De hjälper andra att söka finansiering för sina projekt och driver ett antal utvecklingsuppdrag. Ett av de utvecklingsprojekten som är igång just nu är Gällivare Turistcenter där de sedan ett år tillbaka ansvarar för driften.

– Det här året har varit oväntat och stundtals problematiskt. Med tanke på att vi inte har tagit över någon direkt verksamhet utan byggt upp en helt ny turistinformation. Vi har köpt in all utrustning, tagit fram en ny shop, byggt upp en webbsida och tagit fram information från grunden, säger vd:n Mattias Berglund.

Var det självklart att ni skulle ta er ann detta?

– När vi jobbade med projektet Utvecklingsnod Sápmi i fjol så fick vi nys om att det var en upphandling på gång. Genom att få ett sånt här uppdrag kunde vi också jobba mer med företag som driver samisk näringslivsutveckling och jobba ännu mer med dem och skapa ett större kontaktnät.

Under året har de arbetat med varumärket Gällivare och försökt att utveckla besöksnäringen.

– Det finns en utmaning i besöksnäringen här, det finns många företag som driver turistverksamhet men vi skulle behöva fler. Det finns många bra exempel i länet som Ice hotel i Kiruna, och i Gällivare skulle vi behöva fler stora företag som arbetade med turism.

Varför är det viktigt för er att engagera er i besöksnäringen?

– Från vår sida är det ett ypperligt tillfälle att synliggöra minoriteterna som finns här i Gällivare, både den samiska och tornedalska men även finska minoriteter. Det är en av mina målsättningar och det tycker jag att vi har gjort genom att bland annat ta fram t-shirt tryck där det står Gällivare på olika språk. Det har varit viktigt för oss och det finns ett behov av att synliggöra de minoriteter som lever här.

Under året har de utvecklat Laponianoden som är en utställning som synliggör världsarvet Laponia. Utställningen synliggör olika människors berättelser om hur de lever och verkar i Lappland, men även historiska skildringar om hur det har varit att arbeta där i tusentals år.

– Vi har försökt att utveckla den genom att det nu går att hålla konferenser där, det blir lite annorlunda miljö att hålla konferenser i och det är många som är intresserade.

Förutom att driva Gällivare turistcenter har Ávki varit förlag åt boken Če som handlar om renhundens självklara plats i rennäringen. De håller även igång ett projekt som synliggör samisk mat.

– Just nu har vi fyra EU-projekt igång. Vi håller även på med ett projekt där vi ska skapa en inkubator i Gällivare.

Vad är er målsättning under 2019?

– 2018 har varit ett väldigt roligt år, vår verksamhet har rullat på bra och vi har fått ännu mer att göra i olika besöksprojekt. Det känns väldigt roligt att få fortsätta att driva och utveckla besöksnäringen. Min personal är väldigt drivna och omtyckta. De vill ständigt utveckla och driva förändringen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om