Invånarna i Gällivare kan nog sägas ha tagit både luftballongerna och arrangemanget till sitt hjärta den gångna veckan även om det handlat om en företeelse man inte stiftat närmare bekantskap med tidigare.
Den gångna veckan har mer än en ortsbos blick lyfts mot horisonten.
Och arrangörerna är nöjda.
Mycket positivt
- Det har helt och hållet varit en positiv upplevelse för oss och piloterna, så vill ortsbefolkningen att vi kommer tillbaka så gör vi det, säger Ton Curvers, ballongträffens flygsäkerhetsansvarige.
- När vi bestämde oss för att Gällivare hade de förutsättningar som var nödvändiga för ett sådant här evenemang gjorde vi det efter en noggrann analys. Med facit i hand så kan vi alla konstatera att de mer än överträffats och att det var hit vi nog skulle ha kommit från början, säger Hendrik ten Cate och hänvisar till den tidigare Finlandssejouren.
Och det vill absolut ortens turistnäring.
Enormt medieintresse
- Ballongträffen har verkligen satt Gällivare på turistkartan i hela Europa. Mediebevakningen har varit enorm så kan vi behålla det här som ett unikt Gällivarearrangemang så ska vi försöka ta vara på den möjligheten. Med World Cup och det här blir det få turistorter som kan slå oss, säger Gällivare turistchef Maria Wallgren.
Inför nästa år finns bland annat planer på ett festligt nattarrangemang på torget.
Stor sponsor
Den schweiziske klocktillverkaren Pierre DeRoches stora intresse bäddar dessutom för ett sponsoravtal och en större Europaexponering. Representanter har redan besökt Gällivare.
Ballongflygningarna i Gällivare fortsätter nu fram till mitten av veckan.