Avfallstransporter utan tillstånd

Den av kommunen upphandlade transporten av miljöklassat bergavfall, varp, från Nautanen till -Aitikgruvan, har bedrivits av anlitad entreprenör utan innehav av nödvändiga tillstånd.
Enligt länsstyrelsen kan kommunen ha brustit i sitt tillsynsansvar när tillståndsinnehavet inte kontrollerats innan transporterna påbörjades.
Entreprenören hänvisar till ?krångligt? regelverk.
? Det här är en miss av samtliga eftersom det är så oklara regler, säger Ronny Nylund, Pajala Bilfrakt ekonomiska förenings VD.

GÄLLIVARE2005-03-08 06:30
De nyligen påbörjade saneringsarbetena vid Nautanen, betraktat som ett av länets mest förorenade gamla industriområden, med stora årliga utläckage av bland annat koppar till Kalix älvs vattensystem, har blivit ett nytt tillståndsärende för länsstyrelsen.<br>Miljöklassat bergavfall<br>Borttransporten av 40.000 ton miljöklassat bergavfall, så kallad varp, från Nauten till Aitik, har nu i huvudsak visat sig ske utan nödvändiga transporttillstånd för antingen miljöfarligt avfall eller transport av avfall.<br>Definitionen av bergavfallet i det avseendet uppges som oklar i dagsläget.<br>Ett krav som entreprenadföretaget Pajala Bilfrakt ekonomiska förening uppgivit sig uppfylla i samband med den kommunala upphandlingen, men som man alltså inte gör, och som kommunen när det gäller ?transport av avfall? i så fall har till uppgift att kontrollera enligt Avfallsförordningen.<br>Felaktig tolkning<br>Enligt Pajala bilfrakts VD Ronny Nylund har man antagit att de tillstånd som några av de ingående åkeriföretagen har haft har gällt även övriga åkare som anlitats vid varptransporterna.<br>En felaktig tolkning.<br>Varje enskild fysisk eller juridisk person involverad i transporten av, i detta fall, varp ska inneha vederbörligt transporttillstånd enligt länsstyrelsen som diskuterade ärendet under måndagen och då fastställde en första definition av varpen som varande ?avfall?.<br>Söka tillstånd<br>De berörda åkeriföretagen som sköter varptransporterna i Pajala bilfrakts regi går nu in med tillståndsansökningar till länsstyrelsen.<br> ? Vi kommer att direkt söka tillstånd för transporter av både farligt avfall och avfall för att vara på den säkra sidan, säger Ronny Nylund, VD vid Pajala Bilfrakt ekonomiska förening och kallar det hela för en miss på grund av oklara regler.<br>Kommunens projektansvarige Bengt Nåmark beklagar händelsen men anser den inte utgöra skäl för att häva avtalet med Pajala bilfrakt.<br> ? I upphandlingen krävde vi tillstånd för transport av miljöfarligt avfall och det som hänt ser jag mer som ett missförstånd. Jobbet utförs av trygga stabila tornedalningar på ett bra sätt och det är det viktigaste. Men naturligtvis ska allt vara lagligt på alla sätt och vis, säger han.<br>Brustit i tillsyn<br>Länsstyrelsens klassificering av varpen som ?avfall? innebär alltså att kommunen kan sägas ha brustit i sitt kontroll- och tillsynsansvar när man inte kontrollerade om nödvändiga tillstånd fanns vid avtalets ingående med Pajala Bilfrakt.<br> ? Tillsynsansvaret för transport av avfall är kommunens miljönämnds ansvar och det ansvaret är långtgående enligt Avfallsförordningen, säger David Berggård vid länsstyrelsen miljöenhet.<br>Enligt kommunens miljöchef Kjell Sundvall kommer kommunen att under tisdagen ta ställning till hur man ska se på de tidigare bedrivna varptransporterna från Nautanen som alltså bedrivits utan nödvändiga tillstånd oavsett varpens klassificering som ?farligt avfall? eller ?avfall?.<br>Huruvida transporterna stoppas tillfälligt i avvaktan på tillståndsgivning kunde man inte ge besked om under måndagen.<br><br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om