Avbryter flygupphandling

? Det finns knappast ord som förklarar hur oerhört besvikna vi är, säger kommunalrådet Tommy Nyström (s) efter beskedet att Rikstrafiken avbryter den nuvarande upphandlingen av flygtrafiken på Gällivare.
En uppvaktning av regeringen övervägs.

GÄLLIVARE2003-09-17 06:30
Harald Rosén, Svenskt Flyg, tror att kommunen drabbas på flera sätt.<br> ? Man riskerar framför allt att få en sämre trafiklösning, säger han.<br>Flygoperatören Swedline hoppar troligen av från sin medverkan i det planerade flyghangarbygget i Gällivare.<br>Kuriren kunde redan före sommaren redovisa Rikstrafikens brist på pengar till upphandlingen av flygtrafiken i Norrlands inland.<br>I förra veckan beslutade regeringen att inte skjuta till mer medel vilket tvingar Rikstrafiken att avbryta den pågående långtidsupphandlingen som hade säkrat direktflyget från Gällivare till Arlanda fram till 2006.<br>Beskedet en chock<br>Regeringen anser att frågan om inrikesflygets organisation och struktur i inlandet först måste utredas.<br>Beskedet kommer som en chock för Gällivares politiska ledning efter tidigare regeringsförsäkringar.<br> ? Vi kände en stor glädje då och vi fick ett uttryckligt löfte att hållas informerade och så gör man så här. Det känns mycket olustigt. Vi högprioriterar just flyget för dess viktiga funktion för bland annat turistnäringens långtidssatsningar och övrig näringslivstillväxt och därför innebär det här ett kraftigt slag mot våra strävanden , säger Tommy Nyström (s) Gällivares kommunalråd.<br> ? Hade vi fått de här åren på oss fram till 2006 hade vi getts det andrum vi hade behövt. Det vi kan säga är att vi kommer att reagera kraftfullt. Vi överväger just nu att begära en träff på regeringsnivå. Så allvarligt ser vi på beskedet.<br>Och Gällivare har all anledning att vara oroat, anser Harald Rosén, Svenskt Flyg.<br>Direktflygets tid kan bland annat vara över.<br> ? Man riskerar att det blir en sämre trafiklösning. De nya trafikanterna ska enligt nya upplägget vara igång 25 mars nästa år. Det är kort tid och kan inte Rikstrafiken och kommunerna hitta en förutsättningslös lösning förlorar man tempo. Då är risken stor för en ny misslyckad upphandling.<br> ? Det regeringen egentligen säger är att Rikstrafiken måste hitta en billigare flygtrafiklösning och det innebär antingen mindre trafik eller mindre flygplan eller att man kan hitta en trafik via Luleå, Umeå eller Sundsvall. Eller finna en lösning ur en kombination av dessa två alternativ.<br>Varsel kan bli aktuellt<br>Harald Rosén tycker kommunerna och Rikstrafiken omedelbart ska sätta sig ned och diskutera ett för alla acceptabelt trafikupplägg.<br> ? Det kan vara till exempel direktflyg från Gällivare på morgonen och via en kustflygplats mitt på dan eller något liknande. <br> ? Jag tror man kan hitta effektivare lösningar men det kräver att alla kommuner i inlandet ställer upp på att man drar viss trafik via kusten. För Gällivares del är det möjligt att det är lättast. Där får man ett kraftigt trafikutbud i Luleå med Fin airs satsning.<br>Beskedet slog ned som en bomb även hos flygoperatören Swedline som i första hand hoppas på förlängning av det nuvarande avtalet med ytterligare ett år.<br> ? Det här är djupt olyckligt både för berörda kommuner och för oss. Det är så vi upplever det, säger Sivert Andersson, Swedlines VD.<br>Företaget har investerat sex miljoner, utbildat personal och nyanställt.<br>En satsning som skulle ha betalats av under tre år.<br>Personalvarsel och uppsägning av leasingavtal kan nu i stället bli aktuellt.<br> ? Vi hade ställt in oss på tre år men tvingas nu anpassa oss till en ny instabil situation och jag tycker kommunerna borde reagera kraftigare mot det här hattandet. Kortare upphandlingar riskerar också bli dyrare, säger Sivert Andersson.<br>En av de direkta konsekvenserna kan bli att Swedline hoppar av sitt engagemang i det planerade hangarbygget på Gällivares flygplats, Lapland Airport.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om