Enligt honom har fyra elavbrott registrerats under tidsperioden september till oktober där det kortaste varat i två timmar och 41 minuter och det längsta åtta timmar. Vid elavbrottet som varade åtta timmar kunde byborna inte larma räddningstjänsten då mobilnätet låg nere på grund av avbrottet.
– Orsaken till det långa avbrottet var snöstorm med mycket hårda vindar som ledde till att träd föll på ledningen. Avbrottet skedde dessutom nattetid därför avvaktade vi, av säkerhetsskäl, med felsökning till det blev ljust. Säkerheten för vår personal går alltid först, säger Mikael Björnér.
Utöver de fyra fallen har det även varit tre strömavbrott under juli månad i de berörda byarna, avbrott som uppstått i samband med åskväder. Enligt Mikael Björnér går det inte att säga hur många som måste drabbas eller hur länge man behöver vara utan ström för att kommunen ska kontaktas.
– När det sker längre strömavbrott som drabbar ett större antal kunder eller samhällskritiskt verksamhet, så informerar vi som regel kommunen och eventuellt Länsstyrelsen då vi kan behöva samverka med andra samhällsaktörer, säger han.
Det som går att konstatera är att de tre fall som inträffat i byarna och som varat 7-8 timmar inte varit tillräckliga för att bolaget begärt att kommunen ska sätta in resurser till byborna.