Antidroginsats med företagsstöd

Drogmarschen i Gällivare fick Patrik Klingberg att ta ett personligt initiativ, en antidrog t-shirt till kommunens mer än 1.000 skollever. - Tack vare Gällivares företag gick det att ordna, berättar han.

TOG EGET INITATIV. Patrik Klingberg tog eget initiativ, och samlade många av Gällivares företag kring en antidrogmanifestation, en T-shirt som delas ut till Gällivare skolelever.

TOG EGET INITATIV. Patrik Klingberg tog eget initiativ, och samlade många av Gällivares företag kring en antidrogmanifestation, en T-shirt som delas ut till Gällivare skolelever.

Foto: kenth bergmark

Gällivare2009-12-24 06:00
Patrik Klingberg, inflyttad stockholmare, Sollentuna, anställd vid reklamföretaget KE Reklam, ville göra en personlig insats för att både belysa och stärka det lokala motståndet mot droger efter drogmarschen och han drog sig till minnes nationella kampanjer som "Rör inte min kompis", "Spola kröken" och liknande, och den samhörighetskänsla som skapades och de efterföljande nationella debatterna.Varför inte göra samma sak ur ett lokalt perspektiv i ett Gällivare som vid tiden för antidrogmarschen hade drabbats av ett flertal drogrelaterade dödsfall med ungdomar som offer.Företag ställde upp
Idén var att tillverka och dela ut en t-shirt till alla skolelever, utom till de allra yngsta, med det tydliga budskapet, "Jag är emot droger".- Min tanke var att skapa just en vi-känsla bland ungdomarna. Droger, det är inget vi håller på med. Vi står inte för det och vill inte vara med om det. En antidrogkampanj varje dag. Med den på sig på stan visar man sin inställning, droger är inget för oss, berättar han.Pengar behövdes och i sin anställning hade han skaffat sig företagskontakter som utnyttjades och responsen uteblev inte. Arbetsgivaren och arbetskamrater ställde också upp gratis.Imponerad
- Jag är så imponerade av alla dessa företagare. Det är inga pengar det handlar om men man visar att man bryr sig om ortens ungdomar och att man inte vill att de ska förstöra sin framtid eller allas vår framtid som ju ligger i ungdomarnas händer, säger Patrik Klingberg som vill utvidga sin idé till munkjackor och kepsar och gälla hela länet.- Ställer alla företag upp blir det faktiskt bara några hundralappar för var och en och jag tror det skulle betyda en hel del, säger han.
De företag och andra som gjort Patrik Klingbergs
initiativ möjligt:LKAB, Ola H konsulting AB, New Boliden, IF metall Malmfälten, Pizza Bagarn Hertz, JUC Värmeteknik AB, KE Reklam, Mekteknik, Maskintjänst, Gällivare Photovoltaice, Lindströms Plåtslageri, metso, MGS, Ställningsmontage Malmfälten, YIT, Möbelhuset. Norrbotten Bergteknik AB, expandum, GEMA Industri, EAB, HYRSE, FALCKS, Malmfältens Bilcity, Bilteknik Gällivare, Sparbanken Nord, UMD, Sibylla, Däckia, HMS Fältmek, NORRSKENSMOTOR, Gällivare Måleri, Klippmarks Måleri, NORDAN, Vibrationsteknik i Norr AB, Golvia, KALIX TELE24, GEFA System, Näckstams, GISAB, GRANNGÅRDEN.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om