Anhörig: "Passiv dödshjälp"

Gällivare kommuns äldreomsorg har anmälts till IVO, Inspektionen för vård och omsorg.– Som vi ser det är det inte vård och omsorg man ger utan passiv dödshjälp, säger en av anmälarna Lisbeth Utterström.Maken Kjell Öhrström var tidigare verksam som kommunchef i Bollnäs, när familjen först reagerade på omsorgsvården i Gällivare.

STOCKHOLM 20061025
En sjuksköterska rår om en av patienterna på Stockholms sjukhem, Mariebergsgatan 22.
Foto Nina Varumo / SVD / SCANPIX kod 10068 
***DN OUT***

STOCKHOLM 20061025 En sjuksköterska rår om en av patienterna på Stockholms sjukhem, Mariebergsgatan 22. Foto Nina Varumo / SVD / SCANPIX kod 10068 ***DN OUT***

Foto: Nina Varumo / SvD / TT

Gällivare2014-08-06 07:00

– Min fru kommer därifrån och både hennes mamma och pappa vårdas inom äldreomsorgen i Gällivare och därför håller vi regelbunden kontakt med äldreomsorgen däruppe eftersom vi bor långt ifrån. När vi inte hörde något från mamman på ett tag, kontaktade vi äldreomsorgen i Gällivare för att fråga om båda mådde bra. De vägrade svara på det och det fick oss att bestämma oss för att åka upp själva och se efter, berättar Kjell Öhrström.

I Gällivare häpnade han när de fick träffa fruns mamma. Hon var kraftigt avmagrad och uppvisade ingen livsgnista. Och de undrade naturligtvis vad som hade hänt och varför de inte underrättats.

Men de fick inga besked eller förklaringar och försökte själva att ge modern extranäring, utan hjälp från äldreomsorgen. Och påkallade utan resultat äldreomsorgens uppmärksamhet. Men modern tynade bort och nu lägger de skulden på äldreomsorgen i Gällivare som inte själv gjorde någon Lex Mariaanmälan. Nu har de gjort en anmälan ”för övriga vårdtagares skull” av förhållandena inom äldreomsorgsvården i Gällivare som de anser vara ett exempel på ”passiv dödshjälp”.

Kjell Örström har en förklaring:

– Kårandan är så stor att man sluter sig samman och tappar fokus om att det är en individ som är där för behandling eller omhändertagande och då är det väldigt lätt att anhörigas krav ses som ett yttre hot och man glömmer helt bort syftet bakom sitt jobb. Då är det väldigt lätt att man ser omsorgsarbetet som någon slags allmän produktion när det egentligen har med människor att göra..

I det andra fallet, som gäller en äldre kvinna med behov av tillsyn dygnet runt, har kommunen bett IVO om anstånd med att svara.

– Varför vi ansökt om hjälp med personlig assistans enligt socialtjänstlagen är för att hennes make, som vårdar henne nu, har blivit sjuk i cancer och ska genomgå en större operation och hon klarar inte sig själv helt enkelt, säger Monica Erensky, anhörig som begärt hjälp under makens rehabilitering.

– Bland annat nämns inte de andningsbesvär som är kärnan och bakgrunden till begäran om hjälp. Den anhörige drabbas av och till av andningsstörningar som hotar att leda till döden om inte någon finns där.

– Det tar man inte upp och när vi påpekar problemet får vi veta att det ses som egenvård och att det då är ett hälso- och sjukvårdsansvar. Har jag fattat det rätt är det faktiskt socialtjänstens ansvar, säger Monica Ehrensky.

Hennes klagan över Gällivare kommuns beslut anmäldes till IVO och nu har socialförvaltningen bett om anstånd med att svara.

Kjell Öhrström hoppas nu att situationen blir ordentligt utredd.

– För övriga vårdtagares skull hoppas jag det. Jag har i mitt tidigare jobb getts insikt om vad som åligger offentlig vårdnadsgivare och måste säga att jag i mitt fall, med den insikt jag fått, om hur gällivare sköter sitt ansvar, inte ger någon trygghet i den vård och omhändertagande av äldre, som man kan kräva. Jag vill påstå att det rör sig om kollektiv vanvård där man enbart ägnar sig åt att täcka upp för den dåliga vården, säger han.

Gällivare kommun åberopar det kvalitetssäkringssystem vilket man anser genomsyrar hela verksamheten och som man anser också går som en röd tråd genom hela organisationen av socialtjänstens verksamhet och vill i nuläget inte avge något svar.

– Vårt kvalitetssäkringsystem indikerar att åtgärder igångsätts direkt när vi får klagomål på vård och verksamhet och även i dessa fall, säger Eva Johnsson Saadio, MAS.

Vilka åtgärder har ni då igångsatt?

– Vi kommer att svara på dem senare, säger Eva Johnsson Saadio.

När då?

– Vi har redan vidtagigt åtgärder i enlighet med vårt kvalitetssäkringsprogram, säger hon.

Vilka specifika åtgärder har vidtagits utifrån klagomålen?

– Det kommer vi svara på, men vi ha r bett om att fått anstånd med att svara. Och det kommer vi att göra, men vi har redan vidtagit åtgärder.

Men ännu har de som klagat inte fått svar och inte heller Inspektionen för vård och omsorg, IVO.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!