Allvarliga brister vid skolorna
Skolverkets rapport om tillståndet vid Gällivares skolor och kommunens uppfyllande av skollagstiftning, regelverk och förordningar är ingen munter läsning. Dålig uppföljning av elevresultat och bristande kvalitetsredovisning är några av bedömningarna. Förhållandena vid gymnasieskolan bedöms som värst och Skolverket kräver omedelbara åtgärder. - Nu kan vi politiker ställa krav på verksamheten, säger BOUK-nämndens ordförande Weine Backman (s).
glad. Eva Alriksson (m) är glad att bristerna kommit fram och förslår att februarifullmäktige ägnas åt en redovisning av skolverkets rapport.
Foto: Kenth Bergmark
- Det här får man verkligen se till och det kommer vi att göra i vår uppföljning också. Både på kort och lång sikt kommer vi att följa upp att det sätts in åtgärder som ger resultat. Det är ju allmänt viktigt att kommunen har system för kvalitetsarbete där man själv kan följa upp vad som behöver förbättras vilket brister även i andra kommuner, säger Elisabeth Ahlgren, enhetschef vid Skolverket.- Sedan finns det skolor som har bättre och sämre resultat vilket i och för sig inte gör att Gällivare sticker ut men det som är allvarligt är att man inte gör uppföljningar så att man får syn på det själv inom skolan på olika nivåer. Krisen vid gymnasieskolan, som ses som värst med krav på omedelbara åtgärder, har dämpats tack vare lärarinsatser, menar hon.Bra
BOUK-nämndens ordförande Weine Backman (s), utlovar åtgärder.-Skolverkets rapport är bra och innebär att vi skolpolitiker kan ställa krav på verksamheten. Men det betyder inte att vi ingenting har gjort. Vid gymnasiseskolan har schemaproblemen lösts och vi jobbar nu med ett åtgärdsprogram och långsiktig målsättning för hela skolområdet, säger han.Skolverket pekar också på bristande rektorskompetens vid gymnasieskolan.- När det gäller kompetensbrister står inte folk i kö för att få jobben. Det gäller att vi ses som en attraktiv kommun och lyckas vi inte med det får vi svårt att rekrytera attraktiva medarbetare.Ingen c-klass
Ingvar Vingbäck, förälder, tycker att skolundervisningen i Gällivare måste ge eleverna samma förutsättningar som elever i andra kommuner.- Schemat ska fungera omedelbart när eleverna kommer och allt annat också. Sedan tycker jag uppföljningen fungerat bra i vårt fall. Allmänt så måste det ju finnas pengar också och kanske det vore idé att be Boliden och LKAB, som ställer krav på kunskaper hos eleverna, att sponsra undervisningen om det finns resursbrister. I grunden måste undervisningen ge våra elever här samma konkurrensmöjligheter som andra elever i både Sverige och Europa. De får inte bli B- eller C-klass innevånare i framtiden, säger han.Nämnden politiska opposition, moderaterna, anser att Skolverkets rapport utgör facit på nämndens bristande engagemang för det man har det yttersta ansvaret för - Gällivares skolor.- Jag är glad att Skolverket finns och att man gjort den här inspektionen så att bristerna vi påtalat år efter år kommit fram. Hade moderaternas skolplan antagits hade vi inte stått här i dag, säger Eva Alriksson (m).- Det vi har sagt om och om igen är att det saknas uppföljningsbara mål. I vår skolplan har vi det. Hade man tagit mig och moderaterna på allvar, speciellt om Välkommaskolan, när vi förra mandatperioden ville att nämnden skulle ta sitt ansvar och lyssna på personalen och då jag begärde att nämnden skulle besöka skolan då hade situationen varit en annan.Varnar
Eva Alriksson förslår att februarifullmäktige ägnas åt en redovisning av skolverkets rapport och efterföljande skoldiskussion för alla folkvalda.Hon varnar för att nämndens aprilsammanträde inte ger tillräcklig tid för genomgång och eventuell revidering av det omfattande åtgärdsprogram som kommunen tvingas inkomma med till Skolverket inom tre månader.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!