Allt fler stolpar och skyltar körs sönder

Skador på belysningsstolpar och vägmärken som uppstår under vintern kräver allt mer skattemedel.

KOSTAR MER.Åtgärderna för att räta upp och reparera vägskyltning och belysningsstolpar som utsätts för skadegörelse eller som körs på av snöröjare och bilförare kostar allt mer skattemedel i Gällivare. Förra årets skador kommer att kosta närmare en miljon mer än vad som finns búdgeterat. Foto: kenth Bergmark

KOSTAR MER.Åtgärderna för att räta upp och reparera vägskyltning och belysningsstolpar som utsätts för skadegörelse eller som körs på av snöröjare och bilförare kostar allt mer skattemedel i Gällivare. Förra årets skador kommer att kosta närmare en miljon mer än vad som finns búdgeterat. Foto: kenth Bergmark

Foto: kenth Bergmark

Gällivare2011-02-18 06:00

Varje år är det likadant.

Vägmärken, trafikinformationsskyltar, väg- och gångstråksbelysningar skadas i samband med snöröjning och det ökade antalet tillbud i trafiken.

De måste sedan repareras till höga kostnader.

Enbart en ny belysningsstolpe kostar närmare 10.000 kronor.

Förutom materialkostnaderna tillkommer arbetskostnader.

Budgetöverskridande
Förra årets budget i Gällivare för dessa reparationer konstateras nu ha överskridits rejält.

Bland annat på grund av större snömängder som kräver mer snöröjningsinsatser som statistiskt leder till fler skador på både belysningsstolpar och vägskyltar.

Förra årets budgetmedelstilldelning 700.000 kronor, som också ska täcka kostnader för vandalisering av stolpar och skyltar, räcker därför inte till.

Lika mycket, 700.000 ytterligare, behöver nu skjutas till om inte de lutande eller trasiga trafikskyltarna, vägmärkena och vägbelysningarna ska bli ett permanent inslag i Gällivares gatumiljöer.

Ingen ansvarig
Att huvuddelen av skadorna uppstår vid snöröjning och genom trafiktillbud, vet man om. Cirka 160.000 skrivs exempelvis på snöröjarnas konto. I några fall vet man också om vem som orsakat skadan som måste repareras.

Möjligheterna för kommunen att avkräva företag och privatpersoner betalning är dock små.

-  Försäkringsbolagen kan med lagstöd hävda att det i försäkringsskyddet inte behöver ingå kostnadstäckning om fordonsägaren kör på en skylt eller en belysningsstolpe. Det har vi praktikfall på, säger Berndt Lass, (S), SOT-nämndens ordförande som nu måste begära mer pengar, vända på slantarna eller slå ut med händerna.

En kommande regeringsrättsdom kan dock förändra den situationen.

Förra årets budgetöverskridande väntas även i år och med en redan bedömd ökning av dessa skador måste kanske så mycket som en miljon extra tillföras den kommunala teknik- och serviceförvaltningens budget redan innan budgetarbetet startats.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!