Allt färre tar flyget

Färre och färre flyger till och från Gällivare. Mellan 2007 och 2008 minskade flygresandet med 24 procent. Det betyder också att kommunen bland annat förlorar flygplatsintäkter. - Den största anledningen bakom minskningen är begränsad passagerarkapacitet, säger flygplatschefen Mikael Gustavsson.

för små plan. Flygpatschefen i Gällivare, Mikael Gustavsson, säger att den största orsaken till att färre flyger till eller från Gällivare är att flygplanen har för liten kapacitet.Foto: kenth Bergmark

för små plan. Flygpatschefen i Gällivare, Mikael Gustavsson, säger att den största orsaken till att färre flyger till eller från Gällivare är att flygplanen har för liten kapacitet.Foto: kenth Bergmark

Foto: kenth Bergmark

GÄLLIVARE2009-01-12 06:00
Samtidigt som Gällivare satt spaden i backen för en omfattande flygplatsutbyggnad så visar statistiken för passagerarutvecklingen att flygresandet minskar i Gällivare.Mellan 2007 och 2008 med 13.000 personer, eller 24 procent.Under december 2008 var minskningen hela 33 procent i förhållande till december 2007.Januaris inledning visar en fortsatt negativ trend.Mindre flygplan
Enligt Gällivares flygplatschef Mikael Gustavsson är minskningen ett direkt utslag av den befintliga flygkapaciteten.Den tidigare operatörens större flygmaskin MD 80, rymde fler passagerare än den nuvarande operatörens. Ytterst beror det på Rikstrafikens upphandling och avtalsreglering.För närvarande bedrivs flygtrafiken mellan Gällivare och Arlanda tillfälligt med en ATR 42, med plats för cirka 40 passagerare.Något som får genomslag i statistiken.Främsta orsaken
- Rent allmänt kan man säga att en ATR 42 är alldeles för liten för Gällivare. Vi hoppas få en ATR 72, som tar 68 passagerare. Andra faktorer som kan ha påverkat är att linjen Gällivare-Kramfors inte längre finns. Det allmänna stöket kring flyget förra året kan också ha medverkat, säger flygplatschef Mikael Gustavsson.- Men i stora drag är det kapaciteten det handlar om. Sedan ska allt annat naturligtvis fungera, flygtider och att det ska vara enkelt att boka. Från flygplatsens sida tycker vi det olyckligaste är att passagerartalet sjunker. Det ger mindre omsättning och indikerar att det är mindre folk som besöker Gällivare, säger han. Minskade intäkter
Även flygplatsens intäkter påverkas när resenärerna blir färre. Men det kan till viss del kompenseras av kostnadsminskningsanpassningar betingade av minskat servicebehov.En schablonmässig överslagsberäkning pekar mot ett intäktstapp på runt 100 kronor per utebliven passagerare.Finanskris och konjunktur
Flygengagerade kommunalrådet Tommy Nyström, ser en del av passagerarminskningen som ett utslag av finanskrisen och lågkonjunkturen.- Det vore förmätet om vi i Gällivare skulle undkomma det när hela världen drabbas. Sedan tror jag att vi ännu inte återskapat folks förtroende efter allt strul vi haft med tidigare flygbolag, säger han.Men kapacitetsförändringar under 50 passagerare per flygavgång , om än tillfälliga, är han inte beredd att acceptera.-  Jag menar att vi måste få garantier för att det finns tillgång till 50 platser per tur. Har vi inte det är det ju naturligt att det minskar och jag ska kontakta Rikstrafiken om det, säger han.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om