Åkare kritiska mot vinterväghållning

Vinterväghållningen i länet kritiseras av både åkeriföreträdare och transportarbetarfacket. - Det har aldrig varit så dåligt som det är i år, säger Sven Kattilavaara, Kattilavaara Åkeri AB, Haparanda. Vägverket vidkänns inga brister. - Vi har inte gjort några förändringar i förhållande till förra året, säger Helene Eriksson, ytterst ansvarig för vägunderhållet i länet.

GÄLLIVARE2007-11-29 01:45
Klagomålen på vintervägunderhållet i länet i år är både högröstad och desperat.Bland åkeriföreträdarna talas om namninsamlingar och en samlad aktion från Åkeriföreningen.- Det kan inte få fortsätta på det här viset. Vi får dyrare transportkostnader, dyrare förarkostnader och dyrare bränslekostnader. Över hela linjen får vi ökade kostnader. Det värsta är att det snart kommer att hända en större olycka, säger Sven Kattilavaara, åkeriföretagare i Haparanda.Aldrig så dåligt
- Vägarna är under all kritik och jag talar för många åkare. Om de var dåliga förra året har det släppt helt i år. Talar man med Vägverkets entreprenörer får de inte göra det jobb de vill göra. Någon dirigerar dem nästan så att trafikfarliga förhållanden uppstår. Talar man med chefer vid Vägverket säger de att det inte får vara som vi berättar. De akademiska vägmästarna vet inte vad de håller på med.Nu ska frågan om vintervägunderhållet diskuteras i åkeriföreningen och en namninsamling diskuteras.Fackligt stöd
Åkeriföretagarna får stöd av transportarbetarfacket.- Vi har haft ovanligt många telefonsamtal från medlemmar som berättar om sämre vägförhållanden i år. Man upplever det som att riskerna har ökat i jobbet. Vi har påtalat det här för Vägverket i bland annat transportrådet men har svårt att nå fram, säger ombudsman Stefan Lundin vid Svenska transportarbetarförbundet.Inget hört
Vid Vägverket region norr uppfattas situationen annorlunda.- Vi har inte fått in några klagomål i någon större utsträckning i år. Det jag kan säga rent allmänt är att lagstiftningsförändringar gällande kör- och vilotider kan på sina håll leda till en ökad press och stress för yrkeschaufförerna. Det är för den branchen ökade krav och då ökar deras krav på att vi ska ha bättre vägunderhåll, säger Helen Eriksson, ytterst ansvarig för vintervägunderhållet i länet.Hon anser att näringslivets önskemål får genomslag i Vägverkets beslut.-Men vi har möten varje år med näringslivets representanter. Med åkeriföreningen med flera. Och vi för den här typen av diskussioner och åkerinäringen är ju med och prioriterar vilka vägar vi ska prioritera först. Så jag skulle vilja påstå att vi är väldigt lyhörda för näringslivets önskemål när det gäller vilka vägar vi ska prioritera vid snöfall och halkbekämpning.Snökedjor
Hon vill att åkeriföretagen ska höra av sig till Vägverket om sina önskningar och krav och tar också upp ämnet snökedjor.- Dom norska åkarna har alltid med sig kedj or om de blir stående efter vägen. Det är inte en regel hos de svenska åkarna men är en fråga man diskuterar i åkeribranchen, säger hon.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om