Åkare kritiserar åtgärder på E 10
Vägverkets förslag på trafiksäkerhetshöjning längs E 10 sträckning i Gällivare kommun får inte godkänt av åkarna i Gällivare. - Vill man verkligen göra något för trafiksäkerheten måste vägen breddas och delvis byggas om, säger Per Åke Liljegren, åkerirepresentant och ledamot av åkeriföreningen styrelse.
Åkerinäringen låter sig inte imponeras.
Istället larmar man om befintliga trafikrisker som det inte ser ut att göras något åt, tycker man.
- Närmaste treårsperioden finns inte en krona att rusta upp vägen för och det är vad som måste göras om man ska vara seriös när man talar om bättre trafiksäkerhet. Särskilt nu när trafiken är intensiv. Det rullar fyra långtradare dagligen med armeringsjärn enbart till LKAB-bygget, säger Per Åke Liljegren, språkrör för åkerinäringen i Gällivare, och fortsätter;
Ingen plats att mötas
- Vad det handlar om är breddning av vägbanan, som på vissa delar bara är sex meter och tjugo centimeter bred, och rätning av vägsträckningen. Våra fordon är 2,55 meter breda och sedan tillkommer speglar på 30 cm, och med en vinterväghållning som tillåter 70 cm oplogade vägkanter finns egentligen inte plats för två fordon att mötas på vissa sträckor.
- På informationsmötet talade man om fartkameror och gång- och cykelvägar och det håller vi med om. Men det är inte det som är problemet. Det är vägbredden och den dåliga sikten. Vintertid har man hjärtat utanpå kroppen när man möter en annan långtradare.
Enligt åkarna skulle en upprustning för cirka 100 miljoner lösa problemen som i huvudsak finns längs sträckan Stenbron - Svappavaara.
Svårt att påverka
- LKAB investerar miljarder men vi tycks inte ha råd med 100 miljoner till en vägstump. Det är en stor oro och åkarna ringer och är fly förbannade. Gör ni ingenting, säger man. Men vi har svårt att påverka och vi har inte hand om pengarna eller besluten, säger Per Åke Liljegren.
- Man talar om snuspengar och man talar om Nollvision. Vad gör man, man sätter upp hastighetsbegränsningsskyltar. Det är det man retar sig på. Det är en Europaväg och förhållanden är inte acceptabla. Vägen har dessutom blivit sämre.
Nu ställs kraven på breddning av 6,20-sträckor till nio meter samt ombyggnad av de partier av vägen där sikten är skymd och kurvorna många.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!