Aitikanställda kan ta bussen till jobbet

GÄLLIVARE, KURIREN.

GÄLLIVARE2008-02-09 01:45
Daglig bilpendling tillhör vardagen för många av de närmare 500 Boliden- och entreprenörsanställda vid Aitikgruvan belägen cirka två mil söder om Gällivare.Kostnaderna för de dagliga arbetsresorna uppgår till 30-65 kronor per mil beroende på bilmärke. (Källa: Motormännen).Den milersättning som ebjuds är betydligt lägre, cikra 10 kronor milen.Nyttjandet av företagsbussen förmånsbeskattas och gäller enbart Bolidenanställda.Sedan en tid och efter påtryckningar från metallfacket har diskussioner förts mellan aitikledningen och Gällivare kommun om utläggning av en busslinje till Aitikgruvan.Flera vinnare
Med möjligheten att köpa ett årskort för buss för 400 kronor skulle en sådan personaltransportlösning inte bara vara ekonomiskt attraktiv.Trafiksäkerheten och miljön skulle också bli vinnare.Just nu utreds också sätt att snabba upp en sådan bussförbindelse för Aitikanställda boende i Koskullskulle och Malmberget.Aitikgruvans personalchef Lars Erik Olsson, hoppas på sikt också kunna skiftanpassa en busslinje till gruvan.Det som diskuteras i dagsläget är en busslinje dagtid.- Innan en skiftanpassning diskuteras måste kalkyler göras tillsammans med kommunen som handlar om frekvens och lönsamhet. Men redan en linje dagtid är bra för företaget, de anställda och för miljön, säger han.Mycket bra
Metallfackets önskan är en skiftanpassad linje. Särskilt vintertid.- Det är då pendlingsproblemtiken är mest uttalad. Sammantaget skulle en skiftanpassad busslinje till gruvan betyda många fördelar ur de anställdas perspektiv även för de entreprenörsanställda. Från fackets sida ser vi möjligheter att då också finna en rättvis lösning för dem som arbetar vid gruvan och bor på landsbygden. Det här är bra, mycket bra, säger Hans Göran Ölvebo, metallfackets ordförande.Enligt Anders Segerlund, handläggare av kollektivtrafiken i Gällivare kan en busslinje till Aitikgrvuan från tätorten vara verklighet redan i augusti.En viktig fråga blir sedan hur många som kommer att ta bussen till jobbet?
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om