Aitik får sin järnvägsanslutning

I torsdags tog regeringen det i Gällivare efterlängtade beslutet om en järnvägsanslutning till Aitikgruvan.
? Det här är en glädjens dag för hela regionen, säger metallfackets ordförande i Aitik, Hans Göran Ölvebo.
Preliminärt bedöms den nya bandelen kunna tas i drift 2007.
? Är det sant? Vilket glädjebesked, säger kommunalrådet Tommy Nyström.

GÄLLIVARE2004-06-18 06:30
Enligt infrastrukturminister Ulrika Messing kommer ett järnvägsspår mellan Aitikgruvan och stambanan att effektivisera transporterna från och till gruvan, förutom att bidra till miljöförbättringar och ökad trafiksäkerhet.<br>Ola Nilsson, vid Banverkets informationsavdelning i Borlänge, tror att ett förstudiearbete kan påbörjas redan till hösten.<br> ? Processordningen när man bygger järnväg är reglerat i lagstiftningen. I förstudien får vi en uppfattning om vad det kostar och utifrån det får vi sedan förhandla med övriga intressenter om fördelningen av kostnaderna och försöka nå fram till en överenskommelse.<br>När en överenskommelse gjorts, görs sedan en järnvägsutredning som utmynnar i en järnvägsplan och en miljögranskning.<br>Kan vara klart 2007<br> ? Går allt på räls så att säga och att det inte finns några alltför komplicerade geologiska eller hydrologiska förhållanden, kan bygget starta 2006 och sedan tar det ungefär 1,5 år att bygga anslutningen. Det innebär att det skulle vara klart 2007, säger Ola Nilsson.<br>Enligt Bolidens egen idestudie uppskattas kostnaden för bananslutningen till 65 miljoner men om det är en realistiskt siffra vill Ola Nilsson låta vara osagt.<br>Applåder<br>Regeringens beslut applåderades vid Aitikgruvan i torsdags.<br> ? Det här är en glädjens dag för hela regionen. Med den gråbergssatsning som ligger i det här, innebär det med all säkerhet ett antal nya arbetstillfällen i Luleå förutom de arbetstillfällen som skapas i Malmfälten. Även mina egna och mina arbetskamraters barn berörs av det här, då det tryggar en fortsatt framtid i Gällivare genom den långsiktiga gråbergshanteringen och en förlängd driftstid av Aitik, säger metallfackets ordförande Hans Göran Ölvebo, som varit en av frontfigurerna i det långvariga lobbyarbetet som både fack och Aitikledningen deltagit i.<br> ? När gjordes senast en sådan här stor samhällsinvestering i Gällivare? Jag är glad över att ha fått vara med om det trots att det ibland känts tungarbetat.<br>Det var efter ett samtal med statsminister Göran Persson som hans eget engagemang började.<br> ? Han sa ?har ni bra idéer ska vi se till att ni får den hjälp ni behöver?. Det tog jag fasta på och med de samhällseffekter det här ger så kände jag att den bara måste bli byggd.<br>Lika nöjd är tidigare områdeschefen Rolf Ritsén.<br> ? Intresset i både departementet och Banverket har bidragit till det här, det ska sägas. Men vi har också uppvaktat alla som vi kunnat uppvakta i den här frågan. Jag har personligen hunnit nöta ut ett ansenligt antal skosulor på vägen vid det här laget, säger Rolf Ritsén.<br>Betydelsefullt<br> ? I dag upplever jag både en personlig glädje eftersom det här varit ett av mina skötebarn. Jag är också glad på företagets och kommuns vägnar och i det sammanhanget tror jag att vårt gråbergsprojekt blir det som kommer att betyda mest för kommunen, säger han.<br> ? Och när det gäller gråbergsprojektet så kommer det att ta ordenlig fart nu, när vi vet att allt är klart. Bland annat ska marknadsföringen intensifieras och den bolagsbildning som är på gång kommer att forceras även om vi redan håller god fart därvidlag.<br>Kommunalrådet Tommy Nyström (s), visste inte på vilket ben han skulle stå när han informerades i torsdags.<br> ? Om jag säger att det här är ett mycket glädjande besked så är det inte en helt korrekt beskrivning av hur jag känner mig. Det känns mer än så. Vi har drivit den här frågan på högsta regionala och statliga nivå, tills man sagt åt oss att ?ta det lungt? och ?låt saken ha sin gång?. Nu när beskedet kommer så känns det som en otrolig lättnad.<br> ? Det här är en mycket stor samhällsinvestering som vi inte sett maken till på många, många år. I sin förlängning bär det på både nya arbetstillfällen och en fortsatt god ekonomisk utveckling i vår kommun.<br>Tågtestverksamhet<br> ? En bonus kan dessutom bli att den gamla Aitikterminalen nu kan frigöras för tågtestverksamhet. Med de framtidsutsikter det här besked bär på är det ett besked alla kommuninnevånare ska glädjas över.<br>Förutsättningen för järnvägsutbyggnaden är att den kan samfinansieras med övriga intressenter och att den är förenlig med gällande statsstöds- och konkurrensregler.<br><br>kenth. bergmark@kuriren. com<br>0970/101 80
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om