500 kronor för att köra

Knut Hedström, Norrlandsflygs tidigare huvudägare, har tidigare gjort sin röst hörd i skoterdebattsammanhang. Nu tar han till orda igen. -Inför en skoteravgift i Gällivare på 500 kronor och använd pengarna till ett bra skoterledssytem, säger han.

GÄLLIVARE2008-02-11 01:45
Skoterdiskussionerna delar Gällivare i två läger. För eller emot den förslagna avstängningen av tätortsskoterleden längs Vassara älv mellan Hembygdsområdet och skoterföreningens klubbstuga.Avgasutsläppen utgör förbudsivrarnas tyngsta argument. Ideellt arbete
Att bibehålla en viktig utfart till skoterledssytemet i stort, och ett näraliggande tankställe, utgör stommen i förbudsmotståndarnas resonemang samt en allmänt negativ inställning till förbud.Men en annan kanske viktigare fråga gäller kvalitén och det framtida möjligheterna att överhuvudtaget upprätthålla skoterlederna i tätorterna. I dag baserat helt och hållet på ideellt arbete med ett relativt lågt kommunala ekonomiskt stöd.Knut Hedström, flygarveteranen och en sann skoterentusiast kastar sig nu in i debatten med ett kontroversiellt förslag.-Turistbranchen har tydligen varit i Funäsdalen på studiebesök och kommit hem med en idé som gör att man kan vara säkra på att det kommer att finnas bra skoterleder att köra på och att buskörningen stoppas, säger han.- Där nere tar man ut en avgift av varje skoterägare som får ett märke som klistras på vindrutan, och de som betalar får köra på lederna. Lederna är bra och man kontollerar också att alla har märket. Turisterna är också med och betalar.Nu vill han att ett försök görs i Gällivare görs enligt samma modell.500 kronor per år
Enligt hans bedömmning skulle en årlig ledagift på 500 kronor per snöskoter generera mellan 1,5-2 miljoner i intäkter. Med turistskoteravgifter skulle summan bli ännu större.- Pengarna skulle gå till skoterledspistning och bevakning och kördes lederna sönder och underhållskostnaden ökade skulle man höja avgiften. Så om flk ville köra sönder lederna och sedan betala mer för underhållet, så fick de göra det. Och minskade pistningsbehovet skulle summan sänkas. Bra för alla. Och förbudssnacket skulle försvinna, säger Knut Hedström som är beredd på diskussion.-Har någon annan en bättre idé så får jag acceptera det men vi måste lösa det här och helst utan förbud utan med ett följande av regler, säger han
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om