2,6 miljoner för turismutveckling
2,6 miljoner i EU-medel för turistutveckling i Gällivare, men även i Jokkmokk. Det beskedet fick kommunens turistnäring i veckan. Ökad marknadsföring och en gemensam provisionsbaserad säljorganisationsstruktur är vad det bland annat ska satsas på.
MOT SKOTERFÖRBUD. Turistnäringen i Gällivare säger nej till skoterförbudsförslaget i Gällivare tätort och kräver ett stormöte för diskussion om skoterns framtid . " Vi vill att alla parter ska medverka", säger Johanna Matsson, utvecklingschef vid Visit Gällivare Lappland, Gällivares turistorganisation.
Foto: Kenth Bergmark
-Vi ska öka marknadsföringen och vi sätter oss ned till veckan för att ta fram en marknadsplan för de närmaste tre åren. Tanken är att öka samarbetet, genomföra fler visningsresor och skapa fler kontakter med utlandet. Annonsering har väldigt liten effekt. De personliga kontakterna, med media, resebyråer och företag är mycket viktigare för att få så mycket PR som möjligt. Det är en stor del av vårt kommande jobb, säger Johanna Matsson, affärsutvecklare vid Visit Gällivare Lapland.- Vi ska också skapa ett nära samarbete med Jokkmokk och turistföretagen där så vi blir en och samma stora destination om kanske fem år. Kommungränser passar väldigt dåligt ihop med turistsatsningar. Vill kunden ha en samisk upplevelse ska vi ge kunden vad kunden vill ha. Detsamma gäller för naturbaserad turism. Vi är ett enda område egentligen, Jokkmokk, Gällivare och Kiruna, med väldigt stora likheter och det nya projektet handlar om att jobba tillsammans med Jokkmokk och försöka hitta lösningar där vi kan hjälpas åt och kanske förena två budgetar till en.Hjälpa varandra
En annan viktig del i utvecklingen av Gällivare som turistort är en provisionsbaserad försäljningsstruktur.- Det ska finnas en bokningscentral som ägs av Visit Gällivare Lappland och dess medlemmar där alla får provision genom att boka varandra. Är det fullbokad vid ett företag kan det företaget boka in gäster vid ett annat och få provision för det. På samma sätt ska företag som har fullbokat under vintersäsongen men med låg omsättning sommartid kunna bli säljare av andra medlemmars erbjudanden.- Tanken är att man ska vinna på att sälja åt varandra och därigenom också jämna ut toppar och dalar i omsättningen. Det är viktigt för framför allt de små företagen och utgör en fortsättning på det bokningssystem vi börjat bygga på
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!