Gällivare kommun har ett mål om ekologisk hållbarhet, minskade utsläpp och bättre miljö. Kommunalråd Henrik Ölvebo, Miljöpartiet, menar att det då krävs satsningar på elbilar, infrastruktur för elbilar, lättillgänglig kollektivtrafik och fungerande gång- och cykelvägar.
– Det är många olika aspekter som väger in men vi som kommun måste skapa förutsättningar för medborgarna att minska sitt klimatavtryck. Det handlar om allt från gångstigar till sopsortering, det ska vara lätt att göra rätt, säger han.
Henrik Ölvebo berättar att kommunalägda bostadsbolaget TOP bostäder idag har 17 elbilar till förfogande men att de ser över möjligheterna att införa ytterligare elbilar i den kommunala verksamheten.
– Socialförvaltningen kommer initialt beställa in fem stycken elbilar och när det sedan är dags för ny upphandling kommer vi att utvärdera hur mycket elfordon vi ska ha, säger han.
Henrik Ölvebo säger att bilarna ännu inte är upphandlade men att det mest troligt kommer röra sig om ett leasingavtal och att det inte finns några indikationer på förhöjda kostnader.
– Det är mycket billigare att köra elbilar utifrån ett livscykelperspektiv, det sänker driftkostnaderna och vi kan lägga pengar på vettigare saker istället, säger han.
Tillsammans med Energikontor Norr och ett flertal andra kommuner har Gällivare påbörjat ett projekt kallat Stratus. Syftet är att få hjälp med att uppnå de nationella energi- och klimatmålen.
– Bland annat får vi hjälp med just kartläggningar av infrastruktur för elfordon och tillsammans tittar vi på intressanta platser för solelanläggningar, säger Henrik Ölvebo.
Lars Alriksson (M), tycker det är bra att man först gör ett försök med elfordon och inväntar en utvärdering istället för en direkt storskalig satsning.
– Jag är av åsikten att det inte gör något om någon annan får vara lite före och ta de så kallade barnsjukdomarna och att man istället satsar på tekniken när den är fullt utvecklad, säger han och menar samtidigt att det kan finnas annan teknik att tillgå.
– Jag upplever att man är väldigt inriktad på just eldrivna fordon vilka har både för- och nackdelar men jag tror inte att det är enda alternativet. Det finns andra sätt att uppnå samma syfte, till exempel motorer drivna med icke fossila bränslen. Ibland får jag känslan att man inte ens har tittat på alternativa lösningar, säger han.
– Vi har inte låst oss vid el men det är mest lättillgängligt för stunden. Vi är absolut öppna för andra lösningar och välkomnar den diskussionen, säger Henrik Ölvebo.