– Jag delar mycket av problembilden och det är därför något vi under lång tid tryckt på och arbetat för. Infrastrukturministern och näringsministern är fullt medvetna om Norrbottens betydelse, både vad gäller gods- och persontrafik, säger han.
Regeringen har en nationell plan för infrastrukturen för åren 2018-2029. Det innefattar en total satsning på 700 miljarder kronor och beskrivs som den största järnvägssatsningen i modern tid. Fredrik Lundh Sammeli menar att Norrbotten är en vinnare på den förda regeringspolitiken vad gäller just infrastruktur och underhåll.
– Det är 100 miljarder mer än vad som satsades under förra perioden och vi får verkligen mycket av den satsningen till vår del av landet. Påtryckningarna har definitivt gett resultat, säger han.
Tågvagnarnas standard menar han är något de berörda operatörerna ansvarar för.
– Norrtåg tycker jag haft bra standard medan SJ har ett arbete att göra. Därför är det också glädjande att SJ sagt att de ska göra en stor satsning på att rusta upp bland annat nattågen, vilket kommer förbättra trafiken till och från norra Sverige, säger han.
Fredrik Lundh Sammeli ser positivt på den kommande tiden och nämner satsningar på bland annat järnvägsunderhåll, Norrbotniabanan och fungerande trafik på Malmbanan.
– Det är ett pussel av förbättringar som tar lång tid att åstadkomma men det viktigaste från politikens håll är att vi säkerställt att det kommer satsas ofantligt mycket pengar de kommande åren, säger han.