Marknadschef Toomas Uibo menar att statistiken är bra och att flygbolaget ligger över den acceptabla nivån när det gäller punktlighet och regularitet.
– Flyget är beroende av väderförhållanden och framförallt om vi pratar om korta landningsbanor som inte är utrustade med all teknik som behövs för att start och landning ska vara absolut säkra i dåligt väder, säger han.
Han säger att det därför ställs högre krav på sikten i Gällivare.
– Vår punktlighet under året 2019 har legat hela tiden över 98 procent och regulariteten 99 procent. Vi har haft totalt 19 annulleringar på grund av tekniska fel och 13 inställda avgångar som är utanför vår kontroll.
Han säger att flygplatsen i Gällivare är utrustad med två olika inflygningssystem och att ett av dem ger flygbolaget större chans att landa vid dålig sikt.
– Vi kan inte använda detta system varje gång eftersom vindriktningen bestämmer vilken landningsbana vi kan använda och bana 12 har inte ILS (Instrumentlandningssystem). ILS har sina begränsningar i Gällivare så det går inte landa där i vilket väder som helst som man kan göra på exempelvis Arlanda, säger Toomas Uibo.
– En annullerad avgång kostar mer än planerad rutt men vi ska aldrig sätta våra resenärer eller besättning i en farlig situation bara för att få ännu bättre statistik eller spara pengar, säger Toomas Uibo.
Hade det varit ett bättre alternativ att landa med mindre plan?
– När det gäller storleken på flygplan så är det Trafikverket som bestämmer hur många stolar det måste vara på den linjen. Vi måste fylla dessa krav helt enkelt.
Stämmer uppgifterna att bromsvärdena på landningsbanan varit bra i Gällivare men att era flygplan ändå inte kunnat landa, på grund av att planen inte klarar av den korta landningsbanan?
– Det är förstås viktigt att de ligger på en acceptabel nivå året runt. Men även sikten, vindriktningen, vindhastigheten, sidvindskomposanten, flygplanets vikt vid landningen och kombinationen av dessa värden spelar roll. Men det är klart att en längre bana skulle förenkla landningarna för alla flygplanstyper i Gällivare
Hur gör ni när ni vet att flyget blir inställt?
– När flyget blir inställt kommer flygplatsen att veta detta först och vi tillsammans beställer en buss eller hittar andra alternativ för att köra resenärer vidare till destinationsflygplatsen.
Varför har ni ingen svensk hemsida med tanke på alla svenska resenärer?
– Vi kommer att ha hemsidan på svenska inom närmaste tiden och det går alltid att ringa till vårt kundservice i Tallinn.