Urspårat tåg tillhör LKAB

Om bärgningsarbetet av det godståg som spårade ur strax söder om Gällivare drar ut på tiden, kan det få konsekvenser för bland annat LKAB. Det var nämligen ett av företagets tåg som spårade ur.
- Vi hoppas att våra lager räcker för de här dagarna som avbrottet blir, säger Markus Petäjäniemi, produktionsdirektör på LKAB.

Foto: Robert Holmbom

Gällivare. 2013-08-11 11:46

Det tåg som spårade ur var ett av LKAB:s systemtåg. Reparationen av rälsen förväntas vara klar på tordsdag och företaget är beredda på en veckas stopp på malmbanan oavsett riktning. Skulle det ta längre än en vecka kan det få konsekvenser för företaget.

- I ett kort perspektiv brukar det inte innebära så mycket om vi får ett avbrott. Vi har normalt ett lager i vår hamn i Luleå för våra leveranser. Det är alltid det man i första hand oroar sig för, att vi inte får brist på våra produkter till våra kunder, säger Petäjäniemi.

300 meter ofarbart

Av de totalt 24 vagnarna har 14 stycken spårat ur och fem av dessa uppges ha vält. LKAB:s systemtåg kör normalt tillsats- och insatsvaror, detta ska dock ha varit en kärning utan last. Några oljevagnar fanns med bland de urspårade vagnarna men enligt folk på plats är de behållarna intakta.

- Det en del vagnar som är ganska illa åtgångna så det första är ju att säkra att vi inte har något material som far ut i naturen. Jag tror att det fanns någon oljevagn där men de behållarna brukar hålla. Det är ju järnvägsdelen som brukar gå sönder med hjul, boggie och såna saker så vi har bärgningsfolk på plats där nu, säger Petäjäniemi.

- Den rapport jag har fått är det cirka 300 meter av spåret som är ofarbart så man måste lägga om. Den prognos jag har fått nu säger att arbetet kommer att pågå fram till på torsdag.

Vad händer om lagret inte räcker?

- Det värsta som kan inträffa är att någon av våra kunder skulle få dra ner produktionen om de inte har tillräckliga lager på verksamhetsorten. Våra europakunder längre bort är det ingen vfara med, det är våra närmsta kunder i Sverige och Finland är alltid de som är mest beroende av Luleå hamn, säger Petäjäniemi.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om